శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 80 / YOGA-VASISHTA - 80

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 80 / YOGA-VASISHTA - 80 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚.  ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴 2. స్థితి ప్రకరణము 🌴
🌻. శుక్రాచార్యుడు: భృగు, యముల వృత్తాంతము - 7 🌻

దేవతలను పూజించువారు దేవతలను, యక్షులను పూజించువారు యక్షులను; బ్రహ్మను ఉపాసించు వారు బ్రహ్మను పొందుచున్నారు. కాని ఏది యుత్తమమైనదో దానినే ఆశ్రయించవలెను. ప్రాపంచ వ్యసన కోశములున్నంత వరకు తాను ప్రధమమున పొందిన రూపమే గల్గి యుండును. అన్యము కాదు.

విజ్ఞానులు శమదమముల చేతనే ముక్తి లభించునని అందులకు విరుద్ధముగు నెద్దాని చేతను, ముక్తి లభించదని సిద్ధాంతీకరించారు. వేపలో చేదు, చెరకులో తీపి, అగ్నిలో వేడిమి మొ.వన్నియు, వారివారి భావనలను బట్టి, అభ్యాసమును బట్టి మారు చుండును. చంద్ర సూర్య మండలము లందు నివసించు దేవతలకు వాటి వలన, బాధ కల్గుట లేదు. బ్రహ్మనందము కొరకు యత్నించు మనుజులు, తనువును, మనస్సును బ్రహ్మమయ మొనర్చిన బ్రహ్మ ప్రాప్తి కల్గును. చైతన్యము, దృశ్యమగుటచే బంధ హేతువగు కర్మ, అదియె మాయ, అవిద్య. 

మేఘములచే కప్పబడిన సూర్యుడు కనిపించనట్లు, ఈ బాహ్య దృష్టి వలన మనుజుడు, బ్రహ్మమును దర్శించలేడు. దృశ్యము అవిద్య వలననే, సంకల్ప మాత్రమున లభించుచున్నది. సంకల్ప రహితమైనపుడు, భావన నశింప, సహజముగనే, సమాధి, ఆత్మ విచారము వలన, అవి నశించుచున్నవి. సత్య దృష్టిచేకూరి, అసత్య దృష్టి నశించిన, నిర్వికల్పము, తద్వారా ఆత్మ దర్శనము జరుగును. 

అట్టి పరమాత్మ స్ధితిలో, సుఖ దు:ఖములు వ్యక్తావ్యక్తములు లేనేలేవు. దేహేంద్రయ మందలి, అహంభావముచే, అనర్ధములేర్పడును. ఆత్మ పొందబడదు. అనంతములగు వాసన లేవియు లేని వానికి మాత్రమే ఆత్మప్రాప్తించును. రజ్జువునందు సర్పభ్రాంతివలె స్వాత్మయరదు బంధము కల్పించుకొనును. మహత్తరమైనది, స్వభావ సిద్ధము, ఉపాధి రహితము, భ్రమ వర్జితము, కల్పనల కతీతమైన ఆత్మ కేవలము సుఖము కొరుకే వున్నది. 

శూన్య గుహ యందు సింహమును భావించి భయపడిన వ్యక్తి, బాగుగ పరికించి చూసిన, సింహము లేకపోవుటచే భయము తొలగినట్లు; కనిపించని ఆత్మను పరికించి చూచిన, దర్శనమగును. భర్త ఆలింగములో స్త్రీ, భార్యగను, అట్లే పుత్రిక ఆలింగనములో, మాతృభావన కల్గినట్లు, భావమే ప్రధానము, ధృడ భావనచే, చిత్త మెంతకాలము, ఎవ్విధమున దేనిని భావించిన అంతకాలము, దాని ఫలమును, ఆకృతిని పొందును. 

కాన ప్రపంచమున, సర్వము సత్యమే, సర్వము మిధ్యయె. కావున ఓరామా! ఇచ్చారహితుడవై జగత్తును అభావముతో దర్శించుచు, అందలి యదార్ధ దర్శనమైన ఆత్మను కనుగొనుము. 
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹. Yoga Vasishta - యోగ వాసిష్ఠ సారము Channel 🌹, [28.06.20 20:37]
🌹 YOGA-VASISHTA - 80 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 50  🌴

🌻 9.  THE CONCLUSION OF UTPATHTHI PRAKARANA - 11  🌻

So  said  Vasistha  when  Rama  questioned  him  thus „Oh  guru  of  my  race,  how  came  the  things  enacted in  the  regions  of  the  perturbed  mind  to  objectivise themselves  in  the  physical  world?‟To  which  the Rishi  replied  thus  „You  will  be  able  to  better understand  the  heterogeneous  manifestations  of Maya,  later  on,  in  the  story  of  Gadhi,  wherein Maya  is  shown  as  producing  diverse  objects.  

Like the  coincidence  of  the  fall  of  Palmyra  fruit  on  the perching  of  a  crow  thereon,  the  wise  of  great knowledge  say  that  the  mind  will  merge  unto  itself through  Vasanas.  Therefore  King  Lavana  saw  as true,  on  the  subsequent  day,  that  illusion  which Sambarika,  the  Siddha  imposed  on  the  previous day  through  his  Indra-Jala  on  him  (the  king)  as  a Chandala  (outcaste)  and  so  on.  

That  illusion  which was  wrought  on  the  king  s  brains  in  his  JagratSwapna  state,  the  Chandalas,  living  on  the  slopes of  the  hills,  saw  to  be  real  through  their  own intelligence.  Now  what  happened  was  this.  That which  dawned  on  the  king‟s  mind  (as  JagratSwapna)  was  reflected  on  those  of  the  Chandalas as  Jagrat  for  waking  reality;  and  that  which happened  among  the  Chandalas  again  reflected itself  on  the  mind  of  the  king  (as  the  same  Jagrat reality).  

If  this  is  the  work  of  Maya,  who  will  be able  to  gauge  its  tremendous  powers?  It  is  only  to Jnana  light  that  all  the  visible  Mayavic  objects  owe their  existence  in  this  world.  Likewise  are  all objects  observed  through  the  five  organs,  nonexistent  except  through  Jnana.  Jnanatman  occupies a  state  intermediate  between  the  knower  and  the known.  Hence  Moksha  may  be  said  to  be  that  state in which  the  objects,  their  knower  or  the knowledge  are  not  found  but  which  is  yet  the source  of  all  three.  

May  you  be  ever  impartite  in that  Chidananda  wherein  are  unified  „that,‟  the Brahman  and  „you,‟  the  Kutastha,  which  is  the neutral  state  of  the  mind  when  it  passes  from  one object  to  another,  and  which  is  without  name, intelligence  or  inertness.  May  you  rest  in  your innate  self  in  an  illuminated  state,  having  enquired thoroughly  through  your  subtle  mind  and  having eradicated  all  the  conceptions  of  your  mind  which makes  you  falsely  believe  yourself  to  be  under  the trammels  of Samsara.   

Now,  Rama,  you  should  rend  asunder,  through enormous  efforts  on  your  part,  the  long  rope  of Vasanas  tied  to  the  vessels  (of  men)  swung  about as  if  on  water-lifts.  All  the  universes  with  their heterogeneity,  though  really  Atma-Jnana,  shine  as worlds  only  through  our  illusory  mind  like  the blueness  in  the  sky  which  is  really  non-existent.  If with  the  extinction  of  the  pains-producing Sankalpa,  the  mind  is  also  destroyed,  then  will  the thick  frost  of  Moha  (delusion)  affecting  us  from remote  periods  dissipate  itself.  

Then  like  an  un- obscured  sky  in  the  autumnal  season,  Brahman alone  will  shine  resplendent,  blissful,  imperishable, non-dual,  formless  and  without  birth  or  death.   

End of UTPATTI PRAKARANA and Chapter 9. 

Continues... 
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹