శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 64 / YOGA-VASISHTA - 64

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 64 / YOGA-VASISHTA - 64 🌹
✍️ . రచన :  సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴
🌻. మనస్సును జయించు - 1 🌻
   
చిత్తమను ఘోరవ్యాధిని నిర్పూలించుటకై ఒక గొప్ప యౌషదమును వసిష్టుడు రామునకు చెప్పుచున్నాడు. 

పురుష ప్రయత్నముచే వాంఛిత వస్తువునుత్యజించుట ద్వారా చిత్తమును శీఘ్రముగ జయించవచ్చును. ఇష్ట వస్తువులుత్యజంచుట ద్వారా, ఎనడు రాగద్వేషాది చిత్త దోషములు లేక యండునో యట్టి వాని మనస్సు జయించబడును. ఆత్మ సాక్షాత్కార యత్నముచే, చిత్తమును, సాంసారిక పదార్ధ సముదాయము నుండి తొలగింపబడి, ఆత్వస్వరూపమును, సత్య వస్తువు నందు నియోజితుడైన, జ్ఞానయుక్తుడగుచున్నాడు. 

దు:ఖముతో పరిత పించు మనస్సును, శాస్త్ర, సత్‌ సంగములతో ఛేదించి వేయవలెను. లాలన, తాడనాదులచే బాలుడు ఒక కార్యము నుండి మరియొక భావమునకు మరలించవలెను. ఉత్తమ ఫలదాయకమైన సమాధి యందు మనస్సును నియోగించి తద్వారా చిదాత్మతో మనస్సు నైక్య పర్చవలెను. రమణీయమగు విషయములను గూడ, ఆత్మసాక్షాత్కార రూపభావనచే, పరమోత్తమ మగు బ్రహ్మరూపముగనే భావించవలెను. 

పురుష ప్రయత్నముచే, ఆత్మసాక్షాత్కారమొందిన, చిత్తము జయింపబడి, అప్రయత్నము గనే, బ్రహ్మమును పొందును. మనోనిగ్రహము లేనిచో, మోక్షరూపమగు సద్గతి మిగుల దుష్కరము. మనోనాశముచే, కామాది శతృ రహితమై, స్వారాజ్య సుఖము పొంది, జీవన్మక్తుడవుకమ్ము. మనోనాశములేనిచో, గురూపదేశము, శాస్త్రవిచారము, మంత్రములు మొదలగు యుపాయములన్నియు తృణప్రాయములు, వ్యర్ధములు. 

సంకల్ప రహితుడై, చిత్తమును సమూలముగ ఛేదించిన, జీవుడు సర్వ వ్యాపియు, శాంతమునగు బ్రహ్మరూపము చెందును. ప్రారభ్ధమును పట్టించుకొనక, ఆత్మసాక్షాత్కారమగు, పురుషప్రయత్నముచే చిత్తము అచిత్తముగా మారును.

చిరకాలాభ్యాసముచే యుత్తమ బ్రహ్మపదమును పొంది, చైతన్యముచే అవిద్యను సంపూర్ణము నశింపజేసి, చిత్తమునాత్మయందు లయింపజేసి, పూర్ణాత్మరూపమును పొందుము. అందుకు ముందుగా, చిద్వస్తు భావన చేసి, బుద్ధిను పయోగించి, దానిని స్ధిరపరచి, పరమాత్మయందు నిలకడ కల్గియుండుము. 

భయరాహిత్యము ద్వారా మనోజయము పొందిన, త్రిలోకములు జయించినట్లే. నేను పురుషడను, మరణించితిని, జీవించియున్నాను మొదలగు కల్పనలన్నియు, చంచల చిత్తము యొక్క వృత్తులే. యదార్ధముగ, నెవరు మరణించుట లేదు, ఎవరు పుట్టుట లేదు. 

మోక్ష ప్రాప్తి కల్గునంత వరకు ఈ మనస్సు లోకసంచారము, రూపముల మార్పు చిత్తభ్రమ వలన కల్గుచున్నది. ఏ కోరిక లేని, శక్తి వంతమైన, సర్వహితమైన, మాయాదోషరహితమైన, పరమాత్మను చిత్తములో లయమొనర్చుటచే తప్ప, మరి ఏయుపాయము చేతనైనను, పొందలేము.

సశేషం..
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 YOGA-VASISHTA - 64 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 34  🌴

🌻 6.  THE STORY  OF MANAS (MIND)  - 3 🌻

Here  Rama  asked  Rishi  Vasistha  to  give  the underlying  meaning  of  this  story.  At  which  the great  Muni  thus  continued.  

(1)  The  interminable forest  referred  to  in  the  story  is  nothing  but  this Samsara  (mundane  existence)  which  is  devoid  of beginning,  middle  or  end,  is  associated  with  Maya (or  is  illusory)  and  is  lofty,  dire  and  replete  with excessive  Vikalpas.  

(2)  The  Purusha  (personage) residing  in  this  forest  of  the  universe  filled  with  the vapour  of  fiery  ire  stands  for  the  mind  whirling with  pains.  

(3)  He  who  checked  the  impetuous passage  of  the  mind  represents  the  incomparable discrimination. 

 (4)  The  mind  attained  through  its enemy  of  discrimination  the  quiescent  state  of  Para Brahm.  

(5)  The  mind  at  first  turned  its  back  upon discrimination  and  hence  entangled  itself  in  the folds  of  Vasanas  of  objects.  

(6)  The  well  into  which the  egos  sink  after  macerating  their  bodies  is Naraka  (hell);  

(7)  but  the  plantain  garden symbolises  Swarga  loka  (or  Heaven)  full  of enjoyments.  

(8)  The  forest  of  trees  abounding  with thorns  is  this  Bhu  loka  (earth)  filled  with  the  two sexes  of  beings  of  excessive  passion.  

(9)  Then  the fact  of  that  personage  who,  after  toppling  down into  the  well,  was  not  able  to  rise  from  it  for  a  long time  and  then  (in  another  incarnation)  entered  the city,  stands  for  the  mind  not  yet  freed  from  its  sins. 

(I0)  The  long-pointed  thorns  represent  the  males and  females  of  this  world  full  of  passions. 

(11)  The words  You  are  my  enemy  though  paltry  and  It  is only  through  you  that I  have identified  myself with the  pains  and  pleasures,  I  have  been  suffering  from are  the  outbursts  of  the  mind  in  its  last  gasp  of death  through  discrimination.  

(I2)  The  cry  set  up  is when  the  desires  are  sought  to  be  annihilated.  

(I3) The  bewailing  and  the  invocation  for  aid  are through  the  pains  which  the  mind  with  halfdeveloped  Jnana  feels  when  it  relinquishes  all desires.  

(I4)  The  final  cool  joy  and  the  laugh consequent  upon  it,  is  the  bliss  arising  from  the mind  merging  into  the  stainless  Jnana.  

(I5)  And  the real  bliss  is  that  one  which  arises  when  the  mind, divested  of  all  desires  through  the  eternal  Jnana, destroys  its  subtle  form. 

 (I6)  The  bridling  of  the mind  through  excessive  power,  refers  to  the concentration  of  the  same  through  initiation  into Jnana.  

(I7)  The  scourging  of  the  body  refers  to  the pains created through the excessive misconceptions  of  the  mind.  

(I8).  The  peregrination of  the  personage  over  a  vast  field  is  the  roving  over the  world,  unconscious  of  the  Reality  that  can  be attained  only  through  the  mastery  of  the  perishable Vasanas.   

Hence  it  is  that  all  the  Sankalpas  and  Vasanas, which  a  man  generates,  enmesh  him  as  in  a  net.  All become  subject  to  bondage  through  their  own Sankalpas  and  Vasanas  like  a  silk-worm  in  its cocoon.  Having  delved  into  your  mind  through your  stainless  mind  and  thoroughly  sifted  it,  may you  destroy  your  impure  mind.  So  said  the illuminated  Vasishta  to Rama  of clear  mind. 

End of Chapter 6
Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹