శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 56 / YOGA-VASISHTA - 56

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 56  / YOGA-VASISHTA - 56🌹
✍️. రచన : పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴
🌻. చిత్తాఖ్యానము - 1  🌻
 
ఆకాశములు మూడు రకములు
1) చిత్తాకాశము
2) చిదాకాశము
3) భూతాకాశము.

ఈ మూడును శుద్ధ చిత్‌ శక్తిచే స్ధితి గల్గుచున్నవి. చిదాకాశము సాక్షియై, సర్వభూతము లందు వ్యాపించి యున్నది. చిత్తాకాశము సర్వజీవుల వ్యవహారములను, సర్వహితమును. కార్యమున్నింటికి మూలము అయినది. భూతాకాశము దశ దిశల వ్యాపించి, వాయు, మేఘ, సూర్యుల ప్రకాశమై వెలయుచున్నది. భూతాకాశ, చిత్తాకాశములు రెండును, చిదాకాశము నుండి వెలువడినవి.

జ్ఞాన ప్రాప్తి కల్గనంత వరకు, ఈ మూడాకాశముల కల్పన వుండును.కాన లోకమందు అజ్ఞాన దోషముచే బంధమును, జ్ఞానముచే మోక్షమును కల్గుచున్నవి.

అందువలన చిత్తమును, ఆత్మ విముక్తి యందే నియోగింపవలెను. బ్రహ్మచిత్త మందు లగ్నమైన చిత్తము, వాసనా రహితముకాగా, ఆత్వస్వరూప ప్రాప్తియగును. ఈ చరాచర జగత్తంతయు, చిత్తమున కధీనమై యున్నది. కాని బంధ మోక్షములు చిత్తాధీనములు. 

ఓ రామా! బ్రహ్మచే చెప్పబడిన చిత్తాఖ్యానమును గూర్చి చెప్పెద వినుము అని వసిష్టుడిట్లు చెప్పెను. అతివిశాలమైన భయంకర మహారణ్య మొకటి కలదు. అందు భయంకర ఆకృతి గల, విశాలదేహుడగు పురుషుడొకడుండెను. అతడు తన వేల కొలది చేతులతో పెక్కు గుదియలను గైకొని, వాటిచే తన వీపుపై, బాదుకొనుచు, ఆ అరణ్యమున బరువెత్తు చుండెను. అతడు చాలా దూరము పరుగెత్తి అలసి, ఒక అంధు కూపమున బడెను. 

చాల సేపటికి అందుండి లేచి, మరల నట్లే బాధుకొనుచు పరుగెత్తి ఒక కంఠకావృత అరణ్య మందు ప్రవేశించి, అచటి నుండి బయల్పడి మరల బాదుకొనుచు అవయములన్నియు చిన్నాభిన్నము కాగా మరల ఆ అంధ కూపమున పడెను. మరల కదళీ వనమునకు, ఇట్లు పరుగెత్తు వానిని నేను ఆపి, ఏల ఇట్లు పరుగెత్తుచుంటివని ప్రశ్నింప, ఆ పురుషుడు నీకేమి కావలయునని ప్రశ్నింప, నతడు తానే మాయ చేయుట లేదనియు, నీవు నన్ను హింసించితివికాన, నీవు నాకు శత్రువు అని పల్కెను. తన శరీరము శిధిలమైనది, అని విలపించుట మొదలిడెను.

తదుపరి ఏడ్పు చాలించి తన అంగములను చూచి నవ్వి, అట్టహాస మొనర్చెను. తరువాత నతడు క్రమముగ తన అవయవము లన్నింటిని, త్యజించి వైచెను. అంతట అతడు అచటి నుండి వెడలుటకు, సన్నద్ధుడయెను. 

సశేషం..
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹 YOGA-VASISHTA - 56 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 26 🌴

🌻 3.  THE STORY  OF KARKATI  🌻

Then  the  minister  replied  thus,  „your  questions point  but  to  the  non-dual  Brahman.  Being  above the  reach  of  mind  and  the  five  Indriyas  (organs),  it is  the  endless  absolute  Jnana  more  subtle  than Akasa  and  the  Supreme  Atom  of  atoms (Paramanu).  Out  of  that  Atom,  all  the  former Mundane  eggs  arose  and  into  It  were  (or  will  be) all absorbed.   

Question  2:  As  there  is  no  such  attribute  as  exterior (or  interior)  to  this  all-pervading-  Brahman,  it  can be  said  to  be  Akasa  itself;  but  yet  it  is  not  the  Akasa of the  elements,  as  it  is pure Jnana  itself.   

Question  3:  As  there  is  no  abode  for  it  to  abide  in,  it is  not  limited;  and  yet  it  abides  in  them  ever  as  the Absolute  Sat.   

Question  4:  Through  its  relationship  with  many objects,  it  moves  about;  and  yet  it  is  devoid  of motion,  as  it  has  no  space outside of  itself to move.   

Question  5:  As  it  is  not  possible  to  be  known  by being  pointed  to (as  this or  that),  It  is  not,  and  yet  It w,  as  It  is  Being  itself.   

Question 6:  As  it  is  the  self-shining  Light,  it  is consciousness  per  se,  and  yet  it  is  like  the  inert stone,  since it  has  not the  power of  knowing,  (being itself  the  All)  (also  since  It  is  that  which  manifests itself in  the  two aspects of  intelligence  and  matter.)   

Question  7:  This  is  it  that  depicts  the  pictures  of  the series  of  universes  in  the  Chidakas  which  is  very subtle,  immaculate  and  self-existent.   Question  

8-10:  As  the  heterogeneous  universes  are but  the  light  or  manifestation  of  that  One,  therefore nought  else  is  but  That;  yet  all  the  different  worlds arising-  out  of  the  conception  of  I,  You,  etc.  ,  are inseparable from  It,  being  but  Its aspect.   

So  replied  the  intelligent  courtier  standing  by  the side  of  his  king,  when  Karkati  became  overjoyed with  him  and  then  addressed  the  king  for  a solution  of  her  questions,  in  order  to  sound  his depth  of  knowledge.  The  king  there  upon  said  thus „It  is  indubitably  certain  that  this  universe  is  not and  it  is  also  as  certain  that  the  partless  One  alone is.  Now  you  shall  hear  an  account  of  the  nature  of that  one  namely  Brahman.  

Brahman  can  be attained  through  the  mind  after  abandoning  its Sankalpas  and  Vikalpas.  The origin  and  dissolution of  this  universe  (which  is  nothing  but  a  mode  of consciousness),  take  place  with  the  complete origination  and  destruction  of  the  Sankalpas  of  the mind.  Such  a  process  is  the  real  seat  (or  import)  of the  holy  sentences  in  the  Vedas;  but  yet  it  is exterior  to  them,  as  it  is  through  self-experience alone  that  such  a  process  can  be  developed.  

It occupies  a  seat  intermediate  between  Sat 41  (being) and  Asat  (non-being)  and  is  the  real  state  of  the two.  It  is  this  Sankalpa  of  the  mind  that  brings  into play  this  world  with  all  its  moving  and  fixed creatures.  You  have  in  your  questions  referred  to Brahman  only  which,  manifesting  itself  as  this universe,  is  yet  the  impartite  plenum  of  Jnana through  its  being  the  non-dual  Principle  from  of old.  This  is  the  one  Reality  cognized  by  men  of  true love.‟  

Note : 41  Here  Sat  and  Asat  mean  existence  and  non-existence  or  Purusha  and Prakriti.  Whereas  Satta  is  applied  to  Parabrahma  which  is  Be-ness  as opposed  to  being-  or  non-being.  

Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹