శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 66 / YOGA-VASISHTA - 66
🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 66 / YOGA-VASISHTA - 66 🌹
✍️ . రచన : పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము 🌴
🌻. అజ్ఞానము, అవిద్య. - 1🌻
ఓరామా! అభిమాన రహితుడవై కార్యము లాచరించినచో, ఆసక్తి లేమిచే నీవు కర్తవు కాదు. అట్టిచో నిష్ట్రియుడవు ఆత్మదర్శినివి అగునీకు, కర్తుత్వమెట్లు కల్గును. కర్తృత్వము సత్యమైనచో గ్రహింపదగినది.
అసత్యమైనచో, త్వజించదగినది అగును. సంసారమునకు బీజమగు అవిద్య లేనిదే, అయినను ఉన్నట్లు తోచుచు, విశాల రూపమును పొందియున్నది. సత్య వస్తువగు బ్రహ్మము ఒక చోట వక్రముగను, మరొకచోట, స్వచ్ఛముగను, ఒక చోట దీర్ఘముగను, ఇంకొకచోట లఘువుగను భాసించుచున్నవి. ఇది జఢమైనను, చైతన్యము వలె; నిలకడలేనిదైనను స్ధిరముగను తోచుచున్నది. సత్వ గుణముచే శుద్ధముగను, తమోగుణముచే మలినముగను కనబడుచున్నది. పరమాత్మ సాక్షాత్కారముచే, భేదము నశించుచున్నది. ఈ అవిద్య వలన, కల్పనచే విశాలమగు త్రిలోకమును గూడ ముహుర్త, మాత్రమున, సృజించుచున్నది.
లవణుడను రాజు మహూర్తమున ననేక సంవత్సరములుగ నున్నట్లు, ఇదియె సృజించుచున్నది. అవిద్య వలనే కాలము, సుఖవంతునికి అల్పముగను, దు:ఖితునకు, దీర్ఘముగను కన్పట్టుచున్నది. భ్రాంతిచే రెండు చంద్రులగు పడునట్లు, అవిద్యచే, ఒకే వస్తువు రెండుగ తోచుచున్నది.
ఈ అవిద్య వలన దుష్టాచారము, నీచ స్వభావము గలది, అజ్ఞుల వరించునది, అయి, లోకమును మోహవంతము జేసినది. ఆత్మ జ్ఞానమెరుగని అజ్ఞుల హృదయమందు వసించునది, దు:ఖముచే, అతి దీర్ఘముగను జేయు, ఈ అవిద్య, జగత్తును అంధప్రాయముగ జేసినది. చైతన్య శక్తి యొకింతయులేనిది, నశింపనిదైనను, నాశనము నొందునదియునగు ఈ అవిద్య, స్త్రీ, పురుషులను, అంధునిగ చేయుచున్నది.
అంతటశ్రీరాముడు ఈ అవిద్య నశించుమార్గమును తెలుపుమని వసిష్టుని కోరెను. సూర్య ప్రకాశముచే మంచు బిందువు ఎట్లు ఒక్క క్షణములో నశించునో, ఆట్లే ఆత్మావలోకముచే, ఈ అవిద్య వెంటనే నశించును. ఆత్మదర్శనమును గూర్చిన తీవ్రేచ్చ యుత్పన్నమయిన, ఈ అవిద్య నశించును. పరమాత్మను సందర్శించుటతోనే ఈ అవిద్య నశించును. ఇచ్చయె అవిద్యకాన, ఇచ్చనాశనమే మోక్షము. సూర్యోదయము వలన చీకటి నశించునట్లు, వివేకముచే అవిద్యయు నశించును.
ఆత్మ స్వరూపమును తెలుపుమని శ్రీరాముడు కోరగా వసిష్టుడిట్లు చెప్పుచున్నాడు. విషయ వర్జితమును, ఆవరణ విక్ష్షేపములు లేనిదియు సర్వ వ్యాపియు, వాగతీతమును అగు చిత్తత్వమే ఆత్మయగు పరమేశ్వరుడు. బ్రహ్మాది తృణ పర్యంతము గల, ఈ జగత్తంతయు సర్వదా ఆత్మ స్వరూపము. అవిద్య అనునది లేదు. ఈ దృశ్య ప్రపంచమంతయు, చిద్ ఘన స్వరూపమే, నాశన రహితము, నిత్యమునగు బ్రహ్మమే. మనస్సను మరియొక కల్పన ఏదీలేదు.
పరమార్ధమున, ఈ మూడు లోకములు ఉత్పన్నమగుట లేదు, నశించుట లేదు. పదార్ధ వికారములు, సత్యములు కాదు. ఈ జగత్తు కేవలము, అద్వితీయము, స్వప్రకాశము, సర్వవ్యాపకము, నాశరహితము, విషయ వర్జితమునగు చైతన్యమే. అట్టి ఆవరణ యుక్తమై, చిత్ స్వభావ విరుద్ధమగు, జడత్వము గ్రహించి, విచ్ఛిన్నములగు విషయములను సంకల్పించి, వాని వైపునకే పరుగిడుచున్నది. మలిన మగు ఈ విక్షేపిత శక్తియె మనస్సు. ఈ మనస్సు సర్వ వ్యాపకము, సర్వశక్తి వంతమై మహత్తరమును అయి పదార్ధము లన్నింటి యొక్క కల్పనా శక్తియై, సముద్రమునందలి తరంగముల వలె, యుత్పన్నమాయెను.
సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 YOGA-VASISHTA - 66 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj
🌴 UTPATTI PRAKARANA - 36 🌴
🌻 8. THE STORY OF A SIDDHA 🌻
🌷 Summary:
Having shown that persons who have not cognised the seer believe the visual to be real, the author now proceeds with this story to exemplify the fact that time is but a mode of the mind; the visible though illusory being nothing but a manifestation of Chit.
Ajnanis (the ignorant) will fluctuate greatly in mind through their Sankalpa; but Jnanis will never do so through the Jnana of Atmic enquiry. May you, after clearing, through your discrimination, your mind free of all illusions cognize the pure Truth. Do not be appalled at the idea that you are under trammels, while in fact you are not so.
Is it possible for the immaculate and indestructible Brahmic Principle to be bound? While Brahman alone is that which is not subject to the limitations of Time, Space and Substance, is non-dual and is Absolute Consciousness devoid of all heterogeneity, what is there in this world to be bound or to gain salvation? All are nothing but the expansion of Sankalpas (and Vikalpas). The expansion of the mind s thoughts (towards objects) is bondage; while the abandoning of the same is emancipation.
Through the play of the mind in objects, proximity appears to be a great distance and vice-versa. Through the force of the mind, a Kalpa is reckoned by it as a moment and viceversa. There is a story current which illustrates this idea well. Thereby it will be quite apparent to you that this legerdemain of the world is enacted by the mind and the mind alone.
Vasistha continued: A King who traced his lineage to Harischandra ruled over the country of Uttara Pandava. He commanded the eulogies of Lakshmi (the goddess of wealth) and Saraswati (the goddess of knowledge). On his arms rested Vijaya-Lakshmi (the goddess of victory).
This personage, who bore the appellation of Lavana, was once seated on his throne bedecked with the nine gems and encircled by his sagacious statesmen. Into that stately assembly, stalked in majestically one who was well versed in the art of Indra Jala (psychological tricks). Having paid due respects to and eulogised the King, he entreated him to witness his feats. So saying, he waved his bunch of peacock s feathers dotted with moon-like eyes.
Like Maya which, through the immaculate Para Brahm, deludes as real men with the variegated creations of the world, this Siddha played several feats before the King by waving the large circle of peacock‟s feathers, which the King no sooner saw than lo! Before his mental vision he saw the following events enacted.
A messenger despatched by the king of Sindhu entered upon the scene with a high mettled charger like unto Indra‟s, and said that that victorious one was intended by his master for the king Lavana. Whereupon the Siddha asked the king to mount upon the same, since no other horse could vie with it.
In obedience to the words of this great personage, the king stared like a statue intently in the direction of the horse and lay entranced for a Muhurta, like yogis in Samadhi. Then those assembled before the king, became seized with doubt and surprise with their faces contracted like lotuses with closed petals. After the courtiers were thus in a state of mental perplexity and fear for about four Muhurtas, the king‟s body relaxed its rigidity and began to fall prostrate before the throne, when those hard by propped it up.
Continues....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
Comments
Post a Comment