శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 53 / YOGA-VASISHTA - 53

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 53  / YOGA-VASISHTA - 53 🌹
✍️. రచన : పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴

🌻. వసిష్టుడు, బ్రహ్మం సృష్టిని గూర్చి తెల్పుట   🌻
 
బ్రహ్మం నుండి ప్రధమమున, సర్వ వ్యాపక మగు అవ్యా కృత ముదయించి, కాల క్రమమున సంకల్ప వికల్ప రూపమగు, మానవ శక్తిచే స్ధూలత్వము చెంది మనస్సగును. ఆ మనస్సు నుండి, సూక్ష్మ భూత కల్పనతో కూడిన పురుషు డుదయించెను. అతడు బ్రహ్మయని, తనకు తాను నామ మిడుకొనెను. ఈ బ్రహ్మయె మనో రూపుడగుటచే, ఈజగత్తున కంతయు కర్త. ఇతడు అనాత్మ యందు, అభిమానము కల్గు అవిద్యను కల్పించి, దానిచే పర్వత, తృణ, సముద్రయుక్తమగు ఈ జగత్తును సృష్టించెను. త్రిలోక మందలి పదార్ధ జాలమంతయును, సముద్రము నందు తరంగముల వలె, ఆ బ్రహ్మదేవుని చేతనే యుత్పన్న మగుచున్నది.

జీవులు చిదాకాశము నుండి బయలుదేరి, మాయాకాశ మందలి పంచభూత ఉపాధులతో గలయుచు, చతుర్ధశ భువనము లందును, వాసనా కర్మల ననుసరించి, స్ధావర జంగమాది, ఆయా జాతి ప్రాణు లందు ప్రాణ శక్తి ద్వారా ప్రవేశించి, వీర్య రక్తాది రూపమున, బీజత్వము నొందును.

తదుపరి యోని మండలము నుండి, నారీ జగత్తు ఉత్పత్తి అగుదురు. తదుపరి వాసనా బలమైన కర్మ ఫలమనుభవించు చుందురు. ఆయా జాతుల జీవులు తత్వజ్ఞాన ప్రాప్తికి పూర్వము, అసంఖ్యాక మగు జన్మలు పొందుచు, సంసారము ననుభావించు చుందురు. ఏ జన్మ యందు వారాత్మ జ్ఞానము పొందుదురో, ఆ జన్మముననే ముక్తులగుదురు.

కొందరు అజ్ఞానముచే, మోహితులై అనేక కల్పముల పర్యంతము, ఈ ప్రపంచమున జన్మించుచునే యుందురు.

సశేషం..
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹 YOGA-VASISHTA - 53 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 23 🌴

🌻 3.  THE STORY  OF KARKATI  🌻

Note : 40.  This  is  the  Mantra  to  arrest  cholera.  Excluding  the  Beejaksharas  such as  Om,  etc.,  the  meaning  of  the  Mantra  is  thus  Oh  Vishnu  Sakti,  fit  to  be worshipped,  prostrations  to  you;  please  come  here,  take  her,  take  her (Vishuchika);  burn  her,  burn  her;  kill  her,  kill  her;  cook  her,  cook  her; churn  her,  churn  her;  destroy  her,  destroy  her;  drive  her,  drive  her;  Oh Vishuchika,  go  away  to  the  Himalayas;    oh  the  essence  of  Jivas,  you  are of  (  or go  to  )  the  sphere  of  the  moon‟.  

So  saying  Brahma  vanished  from  view,  whereupon this  mountain-sized  personage  reduced  herself  to the  size  of  a  Jiva-Suchika  and  entered  into  the minds  of  the  ferocious  as  well  as  the  timid  in  order to  make  them  perish.  Having  entered  in  the  form of  Vayu  within  all  Jivas  in  earth  and  in  Akasa,  she fed  upon  all  their  lives  in  the  form  of  Jiva  Suchika and  Vayu-Suchika.  Surfeited  with  such  an enjoyment,  she  exclaimed  „Whirling  and  making me  despondent,  my  desires  do  make  even  the needle  to  wear  away  and  making  me  giddy,  do destroy  me.  Away  with  these  desires  of  mine!  With a  cruel  heart,  I  have  afflicted  many  lives  in  vain. 

Therefore,  I  shall  divest  myself  of  all  desires  and perform  Tapas  in  the  Himalayas  „So  saying,  she gave  up  all  fluctuation  of  mind,  devoid  of  any longing-  for  objects.  Thus  a  thousand  years  passed, purifying  her  of  the  two-fold  Karmas,  (virtuous and  sinful).   

 While  she  was  engaged  thus  in  spiritual contemplation  with  an  illuminated  mind,  free  from all  the  pains  of  love  and  hatred  and  slighting  this universe,  the  all-full  Jnana  dawned  in  her  mind and  therefore  Brahma  came  voluntarily  to  her  and imparted  to  her  the  following  truths:  „You  have attained  the  Jivanmukti  state.  Your  mind  has  been quite  illumined;  yet  you  shall  be  in  your  old  form of  a  Rakshasa  lady  and  support  yourself  on  earth in  the  bodies  of  persons  without  Jnana  as  well  as the  cruel  and  the  base.  Happiness  you  shall  en  joy thus.‟  With  these blessings,  Brahma  disappeared.   

Contemplating  upon  Brahman  alone  as  the  nondual  one  and  as  the  All,  she  rested  in  the  actionless state  of  „That‟.  „After  remaining  thus  in  Nirvikalpa Samadhi  for  a  very  long  time,  she  returned  to  the normal  state  and  with  infinite  bliss,  commingled herself  with  her  mind.  Instantaneously  the thoughts  of  her  old  hunger  revived.  

And  as  the conception  of  „I‟  is  incidental  to  this  body  so  long as  it  exists  in  the  universe,  she  resolved  upon tasting  flesh,  the  food  peculiar  to  Rakshasas.  Then exulting  as  nectar  in  the  consumption  of  the  body of  the  ignorant  as  directed  by  Brahma,  she  retired to  the  slopes  of  the  Himalayas  and  reached  the country  of  the  hunters.  

While  she  was  dwelling  in the  forest  there,  a  king  chanced  to  go  to  it  along with  his  just  minister.  Then  the  night  was enveloped  with  such  an  intense  gloom  as  not  to  be dissipated  by  the  light  of  even  sun,  moon  and  Agni (fire  combined  together.  Fearlessly  did  the  king and  the  minister  perambulate  together  on  such  a night, scaring away  Pisachas  and  other mischievous  creatures.   

Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹