శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 58 / YOGA-VASISHTA - 58
🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 58 / YOGA-VASISHTA - 58 🌹
✍️. రచన : పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము 🌴
🌻. బాలకోపాఖ్యానము - 1 🌻
ఒక అమాయక బాలుడు తన దాదిని ఒక మంచి కధను చెప్పమనెను. ఆ దాది యిట్లు చెప్ప దొడగెను.
ఒకానొక శూన్య నగరమున సౌందర్యవంతులు, ధార్మికులు, వీరులునగు మువ్వురు రాజపత్రులు గలరు. వారిలో ఇద్దరు ఇంకను జన్మించలేదు. మరియొకడు తల్లి గర్భమున ప్రవేశింపలేదు. దైవవశమున, బంధువులు మరణించుటచే, దు:ఖతులై అందలి శూన్య నగరము నుండి మరియొక నగరమునకు బయలు దేరిరి. ఆ సుకుమారులైన ముగ్గురు రాజకుమారులు, శూన్యనగరము నుండి ఎండలో బయలు దేరుటచే,అవేడికి తపించిరి కాళ్ళుకాలినవి. అప్పుడు కొంత దూరము వెళ్ళిన తదుపరి మూడు వృక్షములను జూచిరి.
అందులో ఒకదానియందు వారు విశ్రమించిరి. అచట వారు దాని ఫలములను భుజించిరి. ఆకలి తీర్చుకొని కొంత విశ్రమించి, మరల బయలుదేరిరి. కొంత దూరమెళ్ళిన తదుపరి వారికి మూడు నదులు కనబడినవి. అందులో ఒక దాని యందు జలము శుష్కించియె యుండును. మిగిలిన రెండింటియందు అసలు జలమేమియు వుండదు. ఆ జలము లేని నది యందు, ఆ మువ్వురు స్నాన మొనర్చిరి. జలపానము చేసిరి.
సూర్యాస్తమయమున వారు ఒక భవిష్య నగరము, ఎత్తైన భవనములు గలది చేరిరి. అందు శ్రేష్ఠమైన మూడు భవనములు గాంచిరి. వానిలో రెండింకను నిర్మించ బడలేదు. మూడవ దానికి గోడలు లేవు. ఆ గోడలు లేని భవనమున ముగ్గురు నివసించి, అచట మూడు సుందరమైన పాత్రలు జూచిరి. రెండు కపాలముల వలెను. మూడవది చూర్ణమై యుండెను.
ఆ చూర్ణ పాత్ర వారు అన్నమును ఇతర సంభారములు వండిరి. ముగ్గురు బ్రాహ్మలను భోజనమునకు పిలచిరి. ఇరువురికి దేహము లేదు. ఒకరికి తల లేదు. ఆ తల లేని బ్రాహ్మణుడు, ఆ మువ్వురు రాజ కుమారులు భోజనమును పూర్తి చేసిరి. తదుపరి రాజపుత్రులు, ఆనగరమున వేటాడబోయిరి. వారు నేటికిని సుఖముగ నుండిరి.
ఆ కధ విని బాలుడు సంతసించెను. ఈ కథ వలన రామా! జగత్తంతయు, మనోవికల్పము మాత్రమే ననియు తెలియుచున్నది. ఈ కన్పించిన దంతము, సంకల్ప మాత్రమే కాని అన్యము కాదు.
వాస్తవమునకున్నది లేనిది కాని, అనిర్వచనీయము గాని, యగును. అలాగే స్వర్గ, పృధ్వీ, ఆకాశ, వాయువు, పర్వత, నదులన్నియు స్వప్నమువలె సంకల్ప రూపములే పరమాత్మ నుండి మొదట సంకల్ప మాత్రముదయించి, పిమ్మట ఈ జగత్తంతయు విస్తరించినది. కావున నిర్వికల్ప సమాధి నాశ్రయించి, సంకల్ప త్యాగమాచరించిన, నిశ్చయముగ, విశ్రాంతి లభించును.
సశేషం..
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 YOGA-VASISHTA - 58 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj
🌴 UTPATTI PRAKARANA - 28 🌴
🌻 4. THE STORY OF AINDHAVA THE SON OF INDU OR THE MOON - 1 🌻
🌷 Summary:
The author, having in the previous story shown that the light of Brahman alone is Jiva and others now gives this story to exemplify the fact that its (Brahman‟s) manifestation, namely, the mind alone is the universe.
From the foregoing story it is evident that Brahmic Reality which is the one Truth alone is. All the visible objects do not really exist. The mind alone shines as the cause of all the manifold created objects. To illustrate this (last proposition that it is the mind which makes the universe), I shall relate to you, Oh Rama, a story which you shall presently hear. You shall then be impressed with the firm conviction that the potency of Jnana alone manifests itself as this universe.
This puerile Manas which ever rises and falls with the ebb and flow of desires, fancies this illusory universe to be true through its ignorance; but if it should be informed of the real nature of this world, then it will cognize it to be Brahman itself and pains will bid adieu to such a mind. Should the mind be subject to the trammels of the heterogeneous modifications of love and other desires, then it tends to rebirth, but a freedom from their thraldom is emancipation.
Once upon a time, Lord Brahma rose up at dawn of day wishing to generate afresh a new creation, after having been refreshed by his sleep over a night (of his), when the whole creation was merged in the one Fount. For this purpose, he surveyed the Akasa which began to pervade everywhere through his mind; and lo, that Akasa became filled with all kinds of motley creations.
Marvelling over the event and longing to know its author, he pointed his finger at one of the suns therein to approach him and inquired of him as to the authorship of himself and all the universe. Where upon the sun paid due respects to Brahma, and said thus, „If even you Brahma, the cause of this endless universe, do not know it, I shall try to give it out as far as I can.
There is a noble country answering to the appellation of Suvarnatala (golden seat) in a part of the extensive Jambu- dwipa situated on the Kailasa hills. It abounds with creations that are all your offspring. In it, there lived a noble Brahmin rejoicing in the name of Indu (the moon) and tracing his lineage to Kasyapa, the Rishi. Not blessed with any offspring, he and his spouse with an agitated heart resorted to Kailasa, the abode of Parameswara and underwent severe Tapas, tasting water alone and being as fixed as a tree.
Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
Comments
Post a Comment