శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 72 / YOGA-VASISHTA - 72

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 72  / YOGA-VASISHTA - 72 🌹 
రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴
🌻. సప్త జ్ఞాన భూమికలు - 4 🌻

అపుడు తుర్యగ్‌ అను ఏడవ భూమికను పొంది, యోగి అభిలషిత పదార్ధ ప్రాప్తిచే ప్రసన్నుడగును. ఇచ్చారహితుడై ప్రారభ్ధ కర్మానుసారము లభించిన దానిని మాత్ర మనుభవించును. 

ఓ రామా! నీ వెల్లపుడును సమాధి స్ధితుడవై యుండుము లోకసంగ్రహార్ధము, వ్యవహార మొనర్చుము. అట్టి ఆత్మ స్వరూపము గల నీకు దు:ఖముగాని, విషయ సుఖముగాని, జనన మరణములు గాని లేవు. పంచ జ్ఞానేంద్రియములకు, తోచున దంతయు ఆత్మయె. ఆత్మకు అన్యమేవియు, ఈ ప్రపంచమున లేదు. 

ఈ పరాత్మయె, సర్వప్రాణి కోట్ల యొక్క, అంతరాత్మయగు బ్రహ్మమని చెప్పబడును. అతని నెరింగిన ఈ జగ మంతయు, యెరుంగ బడును.

 ఆకాశము కంటె అతి నిర్మలమగు, ఈచిదాత్మ యందె ఈ జగత్తు ప్రతిభింబించుచున్నది. దేహము ఛేదింపబడినను, అఖండ మగు చైతన్యము ఛేదింపబడదు. జ్ఞాని యొక్క, అజ్ఞాని యొక్క ఆత్మ, దేహముండినను, నశించినను, ఆత్మ ముల్లోకము లందును, యధారీతతిగ నుండును. సంకల్ప నాశముచే చిత్తము క్షయించగా, ససార మోహమును, స్వయముగ నశించును. 

ప్రధమమున సమస్త ప్రాణుల యొక్క సమిష్టి కర్మరూపమును, సమిష్టి క్రియాశక్తికి, ప్రధానమగు మనస్సు ఆవిర్బవించుచున్నది. 

పిదప బ్రహ్మ దేవుని మనంబు నుండి, యుత్పన్నమైన, మనస్సాదులు, దేహము ధరించి, వివిధ నామ యుక్తమగు, యీ మిధ్యా జగత్తును విస్తరింప జేయుచున్నవి. కాన సమిష్టి వ్యష్టి భేదములచే కల్పిత మగు నీ జగత్తంతయు, మనో మాత్రమే అగును. ఈ మనస్సు అసత్తగు అజ్ఞానము యొక్క కార్యముగాన, నదియు అసత్తే అగును. 

కాన వాక్కునకు విషయమగు ఈ దృశ్య మాత్రమంతయు, మిధ్యయె యగుటచే, సచ్చిదానంద స్వరూపమగు పరిపూర్ణ బ్రహ్మమే, అవికృత రూపమున, సదా నెలకొనియున్నదని తెలియుచున్నది. 

🌻. ఉత్పత్తి ప్రకరణము సమాప్తము 🌻

సశేషం..
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹 YOGA-VASISHTA - 72 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 42  🌴

🌻 9.  THE CONCLUSION OF UTPATHTHI PRAKARANA - 3  🌻

Therefore  you should,  through  your  Atma-Jnana  mind,  avoid  the mind  which  runs  in  the  direction  of  objects;  and progressing  higher  up,  should,  without  any despondency  of  heart,  accumulate  wealth  for  that imperishable  Supreme  Seat.  Like  an  emperor  who brings  under  his  sway  all  kings  on  earth,  the fluctuating  mind  should  be  brought  under  the perfect  control  of  the  non-fluctuating  mind  and then  the  latter  reaches  its  own  state  which  is  the Supreme one.  

In  this  ocean  of  Samsara,  those  only  find  a  safe asylum  in  the  vessel  of  their  mind  who  are conscious  of  their  being-  whirled  about  in  this Maelstrom  of  life  with  the  grip  of  the  crocodiles  of desires  fully  upon  them.  

Let  not  your  heart  give away  under  your  trials;  but  having-  done  away with  the  impure  mind  through  the  pure  mind, befriend  the  latter  and  make  your  Atman  rest  in  its blissful  state.  Will  your  mind  progress  through anyone  else?  Certainly  not!  Whatever  pains  or impediments  to  progress  arise  in  the  mind,  there  at the  very  moment  they  should  be  crushed  out  of existence;  then  is  the  destruction  of  Maya accomplished.  

Having  divested  yourself  of  all longings  for  enjoyments  and  conceptions  of heterogeneity  as  well  as  the  two,  Bhava  (existence) and  Abhava  (non-existence),  may  you  enjoy Elysian  bliss  without  any  the  least  stain.  Should  all longings for  visibles  cease,  then  such  an abnegation of  mind  is  itself  the  destruction  of  Ajnana  or  the mind.  Desires  of  objects  are  themselves  pains;  but non-desires  are  themselves  Nirvanic  bliss.  

Such bliss  is  generated  through  one  s  efforts  only.  The knowledge  of  the  ignorant  which  makes  them conceive  the  world  to  be  real,  while  it  is  illusory and  exists  but  in  name,  is  dissipated  as  unreal when  they  cognize  all  things  to  be  Consciousness per  se.  

At  these words  of  Vasishta,  Rama  queried  him  thus „How  can  this  ignorance  which  fructifies  out  of  the wealth  of  Avidya  in  this  world,  be  effaced  clean  off from  here?  Please  favour  me  with  your  elucidation on  this  point.‟  To  which  Vasistha  of  powerful Tapas  replied  thus.  If  the  eternal  Atman  is  hurled on  the  slopes  of  the  hills  of  dire  re-births,  beset with  the  sharp  thorns  of  excruciating  pains,  and  if Maya  which  is  associated  with  the  Atman  there  be seen  as  real,  then  it  is  certain  that  no  Tatwic  Vision (or  vision  of  the  Reality)  will  arise.  

If  the  allpervading  transcendent  Reality,  after  the  Avidya  of re-birth  is  crossed,  should  begin  to  illumine  a person,  then  it  is  he  will  perceive  objectively  that desires  are  the  form  of  perishable  Maya  and  that the  mere  extinction  of  Maya  is  Moksha.  With  the extinction  of  the  base  Sankalpas,  there  is  the extinction  of  Avidya.  With  the  drawing  of  the  sun of  Jnana  in  the  heart,  the  gloom  of Ajnana  is at  once dispersed. 

Here  Rama  interposed  and  said,  „You  were  pleased to  say  that  all  visible  things  are  but  Maya;  also  that Maya  will  perish  without  any  hindrance  through Jnana  or  Atmic meditation.  What  is  Atman?‟   

Continues... 
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹