🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 12 / YOGA VASISHTA - 12 🌹

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 12  / YOGA VASISHTA - 12 🌹
✍️. రచన : పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴 ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴
🌻 మహా పురుష లక్షణములు  🌻

ముముక్షువు మొదట సాధుసంగమమొనర్చి వారి యుపదేశములను ఆచరింపవలెను. అపుడు బుద్ధి వికసించును. తదుపరి మహాపురుష లక్షణములను సంపాదింపవలెను. ఈ మహాపురుష లక్షణములు ఒక్కని యందే లభించకపోయిన, ఎవని యందా లక్షణములు గలవో వానినే గ్రహించి బుద్ధిని పెంపొందింప జేయవలెను.

శమదమాది గుణములతో గూడిన ప్రజ్ఞయే మహాపురుష లక్షణము. సమ్యక్‌ జ్ఞానము లేకున్న ఇది సిద్ధించదు. వర్షధారచే అంకురము మొలకెత్తునట్లు, శమదమాది గుణములచే జ్ఞానము వృద్ధి చెంది, ఆత్మసుఖము లభించును.

ముముక్షువులు శమ ప్రజ్ఞాదులలో మహాపురుషుల చరిత్రలు ఆదర్శముగా వుంచుకొని, జ్ఞాన, శమములు పెంపొందించుకొనవలెను. రైతులు పొలములో పాటలు పాడుచు, అరచుచూ, పక్షులను తరిమినట్లు, ముముక్షువు జ్ఞాన సదాచారముల నాచరించుచూ, భ్రమ ప్రమాదాది విఘ్నముల నాశన మొనర్చి పరమపదమును పొందవలెను.

ఆత్మ ప్రకాశమనగా బ్రహ్మజ్ఞానము. అది పొందాలంటే మహా వాక్యములను అభ్యసించవలెను. తద్వారా అజ్ఞానము నశించును. దృశ్య ప్రపంచము మాయగా స్వప్నముగా ప్రత్యగాత్మ యందు అనగా జీవ చైతన్యమందు తోచుచున్నది. అందువలన ఇదంతయు బ్రహ్మమే అను మహావాక్యము వలన, స్వాత్మరహస్యమును గ్రహించువాడే బ్రహ్మజ్ఞుడనబడును.

ఆత్మయొక్క స్వరూపము, ఆకాశమువలె నిరాకారము, చైతన్యము మాత్రమే. అది జీవ రూపము ధరించి జగత్తుగ భాసించుచున్నది. ఇది స్వప్నతుల్యము. జగత్తు సత్యమేయైనను అదిమిధ్య. స్వప్నము గూడనంతియె.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹. Yoga Vasishta - యోగ వాసిష్ఠ సారము Channel 🌹,
🌹 YOGA-VASISHTA - 12 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 VAIRAGGYA-PRAKARANA 🌴

🌷 Lust  -
What  happiness  is  there  to  be  derived  from the  string-tossed  puppets  of  female  bodies composed  of  joints,  muscles,  bones  and  flesh?  Oh, there  will  arise  very  fine  desires  no  doubt,  for women  having  soft  tendrils  of  hair,  if  we  once dissect  (or  analyse),  with  our  minds,  their  eyes  and other  parts  of  the  body  into  their  components  of skin,  flesh  and  blood  as  well  as  tears,  etc.  The breasts  of  females  adorned  with  pearl-  garlands and  other  ornaments,  like  unto  the  waters  of  the Ganges  with  its  long  waves  flowing  down  from  the great  Meru  heights  are  preyed  upon  (or  enjoyed) by  bipeds  like  packs  of  dogs,  licking  balls  of cooked  rice  strewn  in  the  crematoriums  in  the suburbs  of  a  town.  Which  person  is  there  in  this world  that  will  not  be  burnt  like  straw  when exposed  to  the  flames  of  females  proceeding  from Agni  (fire),  the  sin  and  having  darkness  in  the shape  of  sable  locks  and  scalding  men  with  their eyes?  The  cool  body  of  females  (which  one  enjoys) serves  as  the  dry  fuel  with  which  to  burn  him  in hell.

Dames  with  dark  eyes  are  so  many  traps  set by  Kama  (god  of  desire)  to  ensnare  the  ignorant minds  of  men.  They  resemble  also  the  bait  of  flesh strung  in  the  angling  noose  of  excruciating torments  in  order  to  lure  the  fish of  men  in  the  pool of  re-births  replete  with  the  mud  of  the  dire  mind. Oh,  I  will  never  long  for  the  pleasures  of  women who  are  like  caskets  locking  up  within  them infinite  miseries  and  having,  within  them  the  gems of  the  endless  desires,  hatred,  etc.

If  we  begin  to analyse  this  body  into  flesh,  blood,  bones,  muscles, etc.,  then  all  our  desires  towards  females,  said  to shine  with  the  moons  resplendence,  will  become inimical  to  us  in  a  short  time.  Only  he  who  has  a spouse  (and  tastes  the  conjugal  pleasures)  lusts after  such  an  enjoyment;  otherwise  how  can  he  feel the  pleasures  of  conjugal  life?

If  the  lust  of  women which  is  the  source  of  all  enjoyments  ceases,  then all  the  worldly  bondage  which  has  its  substratum in  the  mind  will  cease.  With  the  cessation  of  the (conception  of  this)  universe  which  exists  only  in name,  there  dawns  the  eternal  Elysian  bliss.

This lust  of women  which,  being  without  discrimination is  enchanting  at  a  distance,  craves  always,  even  if gratified,  and  flutters  like  the  wings  of  a  honeybee and  is  hard  to  be  given  up.  Being  afraid  of  the terrible  consequences  it  works,  such  as  diseases, death,  dotage  and  the  mental  and  other  pains,  I  do not long  after  it  now.  How  without  its renunciation,  can  I  expect  to  attain  the  rare Brahmic  seat?‟  
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹