శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 37 / YOGA VASISHTA - 37
🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 37 / YOGA VASISHTA - 37 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
సమర్పణ 📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము 🌴
🌻. సృష్టిక్రమము, చైతన్యము - 1 🌻
పరమ కారణమైన బ్రహ్మము నుండి, మొదట మనస్సు ఉదయించినది. మనస్సు నుండి భోగవస్తువులు ఏర్పడుచున్నవి. దృశ్యపదార్ధముల స్ధితి, మనస్సున ఆక్రమించియుండును. మనస్సు బ్రహ్మము కంటె వేరుగాదు. మనస్సు తరంగములవలె ఇటునటు మారుచున్నది. ప్రపంచములోని భేదములన్నియు, మనస్సు కల్పితములు. మనస్సు నాశనమైన భేదములు తొలగి, బ్రహ్మ యొక్కటియె మిగులును.
అపుడు జీవుడు, మనస్సు, కర్త, కర్మ జగత్తు అను భేదము లుండవు. ఈ జగత్తు, చిత్తములు అనిత్యములై యున్నవి. అందువలననే అసత్యములు, అజ్ఞానికి సత్యముల వలె ప్రతిభాసించుచున్నవి. బాలుడు, భూతమును భావించుకొని భయపడినట్లు, అజ్ఞాని మనస్సు, జగత్తును గాంచుచు భ్రమించుచున్నారు.
పరమాత్మ సృజనేచ్చ నుండి చిత్తమును, చిత్తము నుండి జీవత్వము, అందుండి అహంకారము, అహంకారము నుండి విషయ తన్నాత్రలు, అందుండి ఇంద్రియములు, ఇంద్రియముల నుండి దేహములు, దేహముల నుండి శోక మోహములు, వీని వలన స్వర్గనరకములు, బంధమోక్షములు బీజాంకురముల వలె గల్గుచున్నవి.
చిన్మాత్ర, బ్రహ్మ, జీవుడు వాస్తనమునకు భిన్నములు కావు. అట్లే జీవుడు, చిత్తము, దేహము, కర్మలు వేరుకావు. దేహమునకు కర్మలు సహజము. అందువలన కర్మలే చిత్తమును, అహంభావమును, జీవుడు. ఇవన్నియు బ్రహ్మమే. ఒక దీపము నుండి పెక్కు దీపములు వెలిగించబడినట్లు, ఆ పరమాత్మ ఒక్కటియె నానా రూపముల వెలియుచున్నది.
పరమాత్మ జ్ఞానము లభించిన, తక్కిన వన్నియు మిధ్యయని బోధపడగలదు. అపుడు శోకము తొలగి ముక్తి లభించును. భ్రాంతికిలోనై, చిత్తమే జనన మరణములను; బాల్య, యవ్వన, వార్ధక్యములను, స్వర్గనరకములను గాంచుచున్నది. బాలురు గుండ్రముగ తిరిగి ఆడుకొనుచు, జగత్తు తిరుగుచున్నట్లు భావించును. చిత్తపరివర్తన వలెనే ఈ విచిత్ర దృశ్యములు కనిపించును.
కట్టెలు లేకున్న నిప్పు ఆరిపోవునట్లు, సమాధి అభ్యాసమున విషయ దర్శనము తొలగిపోవ చిత్తము నశించును. అపుడు జీవుడు కర్మల నొనర్చుచున్నను. ముక్తుడని చెప్పబడును. నిర్వికల్ప సమాధి యందు, చైతన్య ప్రకాశ మధికమై, చిత్తము నిర్విషయమగుచున్నది. అపుడు కర్తృత్వ భావము తొలగిపోవును. గాలికి స్పందన, చిత్తమునకు విషయములు సహజములు. విషయములు తొలగిన, చిత్తము నశించును. ఆత్మజ్ఞాన మొక్కటియె సంసారవ్యాధికి తగిన మందు.
ఆత్మజ్ఞాన మొక్కటియె సంసారవ్యాధికి తగిన మందు. బాహ్యదర్శనములు, అంతర వాసనలు, సమాధి వలన నశించి ముక్తిలభించును. కోరుకొను వస్తువులు బొందుటకు, ప్రాణములనే త్యజించునట్లు, యోగులు కోరికలను త్యజించి ముక్తులగుదురు.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 YOGA-VASISHTA - 37 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj
🌴 UTPATTI PRAKARANA - 7 🌴
🌻 1. THE STORY OF AKASAJA, THE SON OF AKASA 🌻
🌷 On Videha Muktas: 🌷
(Now about the Videhamukti state). Should the above certain state be bridged and the body perish, then one will attain Salvation in a disembodied state, like the all-permeating air in the immovable Akasa. Its nature is such that it is imperishable, unveiled, invisible, remote, endless and fluctuationless.
It is neither „I‟ nor any others nor anything else (we know of). It is neither light nor darkness nor motion nor evidence nor gunas nor the heterogeneous objects of the world compounded of the five elements. May you, through they discrimination, cognize clearly and unfailingly that Non-dual state which is in the midst of (or above the knower, knowledge and the known, being the all- full reality, neither Rupa (form) nor Arupa (non-form), neither Sat (being) nor Asat (non-being) and yet one.
On being questioned by radiant Rama as to a clearer elucidation of Brahmic Reality replete with Chidananda (conscious bliss) in order that Jnana may develop in him to the uttermost, Muni Vasistha went on thus „During the period of Mahakalpa, the cause of all (imaginable) causes, vis., the Brahmic Reality shines alone. If the modifications of the mind which lean to sensual pleasures be destroyed, then Atman divested of its Ahankara (egoism) becomes the unnameable Brahmic (or the all-pervading) Reality.
The Jivic consciousness which does not regard (as real) the universe before it, may truly be stated to be Brahman itself. A mind which, though enjoying the diverse objects, does not yet enjoy them may be stated to be Brahman itself.
That consciousness which is a witness to all thoughts of objects, the light of the Sun? etc., mind and the other visibles may be said to be Brahman itself. This Principle may be said to be the long Yoga sleep devoid of end, dream or non-intelligence. It is „that‟ from which evolve and into which merge, the trinity of the knower, knowledge and the known. It is the immutable.
Jnanakasa and not the Bhutakasa (composed of the elements.) The internal state of self-cognition devoid of the modifications of Manas, Buddhi and Chitta 27 and being as imperturbable as a. block of wood, may also be likened to that Brahmic Reality.
When Brahma along with Vishnu, Rudra, Sadasiva, Deva, Indra, Sun and others are absorbed (during Pralaya), this one Fount of Ommiscience, viz., the Brahmic Reality free from the base Upadhis (or vehicles of matter, etc.), and devoid of the desires of the universe, will alone shine effulgent, stain less, all full and ever blissful. (27) These are aspects of Antahkarana, the lower mind, producing- uncertainty, certitude and fluctuation respectively.
Note 27 : These are aspects of Antahkarana, the lower mind, producing- uncertainty, certitude and fluctuation respectively.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
Comments
Post a Comment