శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 36 / YOGA VASISHTA - 36

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 36  / YOGA VASISHTA - 36 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚 . ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴
🌻. జీవుడు 🌻
  
నిర్మలము స్వప్రకాశ్రము, ఆనంద స్వరూపము, ఆద్యంత రహితము, విశుద్ధము, చిన్నాత్ర స్వరూపము, సర్వత్రా విస్తరించియున్న పరమాత్మ నుండియె చిత్తయుతుడైన బ్రహ్మ ఉత్పన్నమగు చున్నాడు. అతని చిత్తము నుండి జాగ్రత్తు సృష్టింపబడు చున్నది. ఉపాధి రహితము, సత్వ మయమునగు బ్రహ్మము శాంతిమయము. ఇది పరమాత్మ యొక్క అదృశ్య రూపము. బ్రహ్మ ఉపాధితో కూడి, ప్రాణమును ధరించి, ముక్తి నందు వరకు జీవుడని చెప్పబడుచున్నది. చిదాకాశమగు ఈ బ్రహ్మము నందు అసంఖ్యాకములగు జగత్తులు ప్రతిబింభించుచున్నవి. ప్రాణస్పందనతో, క్రియాత్మకముతో అహంభావముతో జీవుడు వ్యక్తమగుచున్నాడు. నిప్పున వేడిమి, మంచున చల్లదన మున్నట్లు, ఈ బ్రహ్మమున చాంచల్య రూపమైన జీవుడు ముక్తినందు వరకు ఉండును.

ఈ జీవుడు దృఢములగు వాసనా బలమున అహంభావి యగుచున్నాడు. ఆకాశమున నీలిరంగు లేకున్నను, ఉన్నట్లు తోచును. అనగా జీవుని యందు అహంభావము లేకున్నను, సంస్కార ప్రభోదితుడై అహంకారిగ మారుచున్నాడు. సంకల్పాను సారము చిత్తము, జీవుడు, మనస్సు మాయ ప్రకృతి అనునామముల పేర్కొనబడునది బ్రహ్మమే. ఈ జీవుడు సంకల్ప బలమున పంచతన్మాత్రలుగ మారుచున్నది. ఈ పంచతన్మాత్రలు తేజ కణ భావము పొంది బీజ అంకురముగ క్రమముగ మారుచున్నది. ఈ అంకురమున బ్రహ్మము ప్రకాశింప అండత్వము పొందుచున్నది. తదుపరి దివ్య దేహమును, అహంభావమును పొంది వివిధ లోకములలో, స్ధావర జంగములుగ మారుచున్నవి.

ఈ జీవులు బ్రహ్మభావము పొంది జగత్తుకు కారణమైన కర్మలను నిర్వహించును. జీవుడు మొదట సంకల్ప రహితుడు, నిష్క్రియుడైనప్పటకి, క్రమముగా సంకల్పములు, క్రియలతో బీజము, పత్ర, కాండ, శాఖల వల్ల పుప్పాది నానా రూపముల ప్రకాశించుచున్నాడు. పిదప జనన మరణ కారణమగు కర్మల ననుసరించి స్వర్గనరకాదులు పొందుచున్నారు. ఈ కర్మలు కేవలము సంకల్పములే.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹 YOGA-VASISHTA - 36 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 6 🌴

🌻 1.  THE STORY  OF AKASAJA, THE  SON  OF AKASA 🌻

How  all  can  enter  into  Brahman?  Here  Rama  asked Vasistha  thus  „I  may  rather  believe  the  entire Mahameru  mountains  to  enter  a  mustard  seed  than the  whole  of  Brahma  s  egg  to  merge  into  Brahman which  is  (said  to  be)  the  atom  of  atoms.  To  which, Vasistha  of  rare  Tapas  replied  thus  „This  doubt  of yours  can  be  removed  only  after  a  study  of  Atma- Jnana  Sastras  and  the  association  with  the  wise  for a  number  of  months  and  not  days.  The  conclusion of  all  Sastras  points  to  this  only.  

Those  who  have with  great  pains  understood  clearly  this  abstruse account  (of  evolution,  etc.,)  go  into  Samadhi  and who  through  it,  attain  a  direct  cognition  of  the  allfull  Jnana,  will  reach  the  supreme  state  of  a Jivanmukta,  devoid  of  this  illusory  universe, though  existent  to  others;  and  then  this  Jivanmukti state  is  no  other  than  the  Videhamukti  state,  the progress  to  the  latter  state  being  a  mere  matter  of course.   

Then  Rama  asked  the  Muni  to  enlighten  him  as  to the  efforts  that  should  be  made  by  him  to  tread  the path  laid  down  by  the  Sastras  to  attain  the Jivanmukti  and  Videhamukti  states.  

Vasistha replied  thus  „Such  persons,  though  moving  in worldly  objects,  do  not  participate  in  them  like  the Chidakasa,  which  though  permeating  all  objects, yet  appears  not  to  be  so  (to  our  visible  eyes).  Such Jivanmuktas  are  persons  of  transcendental  nature in  the  enjoyment  of  eternal  bliss.  They  are immaculate  like  Akasa  and  undefiled  by  love  and other  desires,  though  associated  with  their modifications.  

Whether  performing  Karmas  or  not, they  are  not  enmeshed  by  them,  as  they  have  no egoism.  Though  acting  up  to  the  worldly observances  of  life,  they  remain  cool  and unaffected  by  them,  like  utter  strangers. Notwithstanding  the  possession  of  a  full-shining mind  and  attention,  they  have  not  the  least  of longings-for  objects.  

The  certitude  of  their conviction  is  of  such  a  nature  that  they  neither  sink under  any  load  of  grief  nor  rejoice  at  any  pleasures. They  are  in  that  undisturbed  state  of  mental equilibrium  when  they  enjoy  the  Jagrat  (waking) state  in  Sushupti  or  the  Sushupti  state  in  Jagrat, devoid  of  all  Vasanas,  Neither  are  they  afraid  nor do  they  instil  fear  into  the  hearts,  of  any  in  the universe.  

The  great  ones  who  conduct  themselves thus,  are  called  the  Jivanmuktas  and  do  not  break loose  from  the  bonds  of  Samsara  though  in possession  of  minds,  since  their  minds  are  above the  worldly things.   
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹