🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 20 / YOGA-VASISHTA - 20 🌹
🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 20 / YOGA-VASISHTA - 20 🌹
✍️. రచన : పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴 ఉత్పత్తి ప్రకరణము 🌴
🌻 దృశ్య జగుత్తు ఉద్భవించుట - 2 🌻
సృష్ట్యాదిలో తన్మాత్ర పంచకము, జగత్తును సృష్టించుచున్నది.
లింగదేహము, జ్ఞాన, చిత్త కల్పనలు, స్థూల శరీరమునకు కారణమగుచున్నది. పురుషుడు స్వప్నమున తన్ను పాంధునిగ తలచుచున్నట్లే, జీవుడు తన్ను శరీరిగ భావించుచున్నాడు. చిత్తము ఏ విషయముల ఆకారమును దాల్చుచుండునో, జీవుడు కూడ అట్టివేయగు ఉపాధుల ధరించుచుండును. సర్వగామియగు ఆత్మ, జ్యోతిర్మయమగు లింగ శరీరమున ''అహం'' అభిమానమును దాల్చి వెలయుచున్నది.
స్వప్నమున, సంకల్పమును, ఈ శరీరమునకే జరుగుచున్నట్లు, జీవుడా స్వలింగ రూప యుపాధి శరీరము యందు అహంకారముతో కూడి, దాని యందు వున్నవానిగ భావించుకొని, కల్పనామయ దేహమును, అనుభవించుచున్నాడు. చిత్తము జీవుని నిజ గర్భ గృహము. అందుండియే కల్పనానుసారముగ కాలము, కార్యము, కల్పన, ద్రవ్యముల అనుభవము పొందుచున్నాడు. ఇది స్వప్న కల్పన వలె అసత్తు అగుట వలన అనుత్పన్నము. పరమాత్మ వాస్తవానికి వుత్పత్తి లేకున్నను, ఇట్లు యుత్పన్నమగుచున్నాడు. అతివాహిక దేహియగు ప్రభువు, దేహస్వరూపమై ప్రజాపతిగ పిలువబడుచున్నాడు. నిజానికి ఇందు ఏదియు ఉత్పత్తి అగుట లేదు, అగుపించుట లేదు.
ఉన్నదంతా అనంతాకాశము వలె బ్రహ్మకాశమే, మహా ప్రళయ సమయమున బ్రహ్మదులు లయమగునట్లు, వారిచే సృష్టింపబడిన ఈ ప్రపంచము లయముగునదియె కదా! ఇవి బ్రహ్మము నుండి ఉత్పన్నమగుచున్నవి. మరల విలీనమగుచున్నవి. స్వప్నానంతరము అదంతయు లేనట్లే.
జ్ఞానము కల్గిన ఈ సంసారము మిథ్యయని బోధపడును. అందువలన జ్ఞానాకాశమున అఖండము, అనాదియు అయిన బ్రహ్మమునే ధరించగలము. అది పాంచభౌతికము కాదు. దాని వలన ఉత్పన్నమయిన పంచభూతాలు కేవలము అసత్యములే.
నిశ్చలమగు సముద్రమే తరంగములుగా మారునట్లు పరమాకాశము ఆ రూపమును త్యజింపకుండగానే జీవరూపముగా ప్రకాశించుచున్నది. కారణము సంకల్ప రూపమగు చిద్వృత్తియె. దీపము నుండి, దీపము వెలిగింపబడునట్లు, బ్రహ్మం నుండియె, జీవ సమూహము లన్నియు యుత్పన్నమగుచున్నవి. వృక్షము నుండి శాఖలు వెలువడునట్లు, అతని స్పందన వలనే జీవుడుతృత్తి అగుచున్నాడు.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 YOGA-VASISHTA - 20 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj
🌴 VAIRAGGYA-PRAKARANA 🌴
🌻 THE STORY OF SUKA 🌻
The Muni replied thus „Brahmarshi‟ Suka who was replete with Jnana (spiritual wisdom) which, if developed, puts an end to a series of seven rebirths at once, enquired, like you, into the origin of things. In doing so, he became seized with doubts as to the certainty of his convictions and his equilibrium of mind was disturbed. But with a non-fluctuating mind freed from the thraldom of sensual objects, he approached his father Vyasa living on the mountains of Mahameru and asked him for a solution of the following questions „Whence this Maya generating great pains?
How does it perish? Who had it as its originator? What part of it, if any, does endure? When did all the things of the universe originate?‟ After Vyasa had, given suitable replies to the many questions proposed by Suka, the latter simply remarked that his (father‟s) explanation had not dispelled his doubts, he having been aware of the same before. Finding it was not possible for him to convince Suka (his son), Vyasa asked him to apply for solution to King Janaka of stainless and supreme spiritual wisdom. Where upon he descended from Mahameru down to earth and reached the gates of the golden palace of Janaka. Though apprised of the arrival of Suka, the Brahmarshi, he king did not go in advance to meet him as he wished to test the new-comer‟s equilibrium of mind. Yet Suka was not in the least disconcerted and waited at the gates of the king for seven days. Then after being detained and tested in another place for seven days, he was con ducted to the harem in the palace and was there sumptuously fed upon the choicest viands of six tastes and treated with flowers, sandal and other objects of enjoyment by handsome ladies of slender waist. And yet Suka who was like a cool full-moon was indifferent to the dark or bright aspect of these enjoyments. So that neither the happiness arising from the enjoyments to which Suka was exposed by the king nor the pains flowing out of the disgrace to which he was subjected did affect, in the least, the mind of this great Muni. Will ever the soft, noble zephyr be able to agitate Meru, the grandest of mountains? Observing the internal exultation of the Muni s heart (unruffled by the externals), the king saluted and eulogised the Muni and then addressed him thus: „Oh Brahmarshi, who has attained the highest fruit, having given up all worldly concerns, please tell me what business has wafted you here.‟
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
✍️. రచన : పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴 ఉత్పత్తి ప్రకరణము 🌴
🌻 దృశ్య జగుత్తు ఉద్భవించుట - 2 🌻
సృష్ట్యాదిలో తన్మాత్ర పంచకము, జగత్తును సృష్టించుచున్నది.
లింగదేహము, జ్ఞాన, చిత్త కల్పనలు, స్థూల శరీరమునకు కారణమగుచున్నది. పురుషుడు స్వప్నమున తన్ను పాంధునిగ తలచుచున్నట్లే, జీవుడు తన్ను శరీరిగ భావించుచున్నాడు. చిత్తము ఏ విషయముల ఆకారమును దాల్చుచుండునో, జీవుడు కూడ అట్టివేయగు ఉపాధుల ధరించుచుండును. సర్వగామియగు ఆత్మ, జ్యోతిర్మయమగు లింగ శరీరమున ''అహం'' అభిమానమును దాల్చి వెలయుచున్నది.
స్వప్నమున, సంకల్పమును, ఈ శరీరమునకే జరుగుచున్నట్లు, జీవుడా స్వలింగ రూప యుపాధి శరీరము యందు అహంకారముతో కూడి, దాని యందు వున్నవానిగ భావించుకొని, కల్పనామయ దేహమును, అనుభవించుచున్నాడు. చిత్తము జీవుని నిజ గర్భ గృహము. అందుండియే కల్పనానుసారముగ కాలము, కార్యము, కల్పన, ద్రవ్యముల అనుభవము పొందుచున్నాడు. ఇది స్వప్న కల్పన వలె అసత్తు అగుట వలన అనుత్పన్నము. పరమాత్మ వాస్తవానికి వుత్పత్తి లేకున్నను, ఇట్లు యుత్పన్నమగుచున్నాడు. అతివాహిక దేహియగు ప్రభువు, దేహస్వరూపమై ప్రజాపతిగ పిలువబడుచున్నాడు. నిజానికి ఇందు ఏదియు ఉత్పత్తి అగుట లేదు, అగుపించుట లేదు.
ఉన్నదంతా అనంతాకాశము వలె బ్రహ్మకాశమే, మహా ప్రళయ సమయమున బ్రహ్మదులు లయమగునట్లు, వారిచే సృష్టింపబడిన ఈ ప్రపంచము లయముగునదియె కదా! ఇవి బ్రహ్మము నుండి ఉత్పన్నమగుచున్నవి. మరల విలీనమగుచున్నవి. స్వప్నానంతరము అదంతయు లేనట్లే.
జ్ఞానము కల్గిన ఈ సంసారము మిథ్యయని బోధపడును. అందువలన జ్ఞానాకాశమున అఖండము, అనాదియు అయిన బ్రహ్మమునే ధరించగలము. అది పాంచభౌతికము కాదు. దాని వలన ఉత్పన్నమయిన పంచభూతాలు కేవలము అసత్యములే.
నిశ్చలమగు సముద్రమే తరంగములుగా మారునట్లు పరమాకాశము ఆ రూపమును త్యజింపకుండగానే జీవరూపముగా ప్రకాశించుచున్నది. కారణము సంకల్ప రూపమగు చిద్వృత్తియె. దీపము నుండి, దీపము వెలిగింపబడునట్లు, బ్రహ్మం నుండియె, జీవ సమూహము లన్నియు యుత్పన్నమగుచున్నవి. వృక్షము నుండి శాఖలు వెలువడునట్లు, అతని స్పందన వలనే జీవుడుతృత్తి అగుచున్నాడు.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj
🌴 VAIRAGGYA-PRAKARANA 🌴
🌻 THE STORY OF SUKA 🌻
The Muni replied thus „Brahmarshi‟ Suka who was replete with Jnana (spiritual wisdom) which, if developed, puts an end to a series of seven rebirths at once, enquired, like you, into the origin of things. In doing so, he became seized with doubts as to the certainty of his convictions and his equilibrium of mind was disturbed. But with a non-fluctuating mind freed from the thraldom of sensual objects, he approached his father Vyasa living on the mountains of Mahameru and asked him for a solution of the following questions „Whence this Maya generating great pains?
How does it perish? Who had it as its originator? What part of it, if any, does endure? When did all the things of the universe originate?‟ After Vyasa had, given suitable replies to the many questions proposed by Suka, the latter simply remarked that his (father‟s) explanation had not dispelled his doubts, he having been aware of the same before. Finding it was not possible for him to convince Suka (his son), Vyasa asked him to apply for solution to King Janaka of stainless and supreme spiritual wisdom. Where upon he descended from Mahameru down to earth and reached the gates of the golden palace of Janaka. Though apprised of the arrival of Suka, the Brahmarshi, he king did not go in advance to meet him as he wished to test the new-comer‟s equilibrium of mind. Yet Suka was not in the least disconcerted and waited at the gates of the king for seven days. Then after being detained and tested in another place for seven days, he was con ducted to the harem in the palace and was there sumptuously fed upon the choicest viands of six tastes and treated with flowers, sandal and other objects of enjoyment by handsome ladies of slender waist. And yet Suka who was like a cool full-moon was indifferent to the dark or bright aspect of these enjoyments. So that neither the happiness arising from the enjoyments to which Suka was exposed by the king nor the pains flowing out of the disgrace to which he was subjected did affect, in the least, the mind of this great Muni. Will ever the soft, noble zephyr be able to agitate Meru, the grandest of mountains? Observing the internal exultation of the Muni s heart (unruffled by the externals), the king saluted and eulogised the Muni and then addressed him thus: „Oh Brahmarshi, who has attained the highest fruit, having given up all worldly concerns, please tell me what business has wafted you here.‟
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
Comments
Post a Comment