శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 32 / YOGA VASISHTA - 32


🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము  - 32  / YOGA VASISHTA - 32 🌹

✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు

📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ 


🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴

🌻. స్వప్నము 🌻

  

స్వప్నమున శరీరము తేలికయై భారమనిపించదు.


జ్ఞానులకు స్వప్నమున సంకల్ప సిద్ధులగుటచే సూక్ష్మ శరీరము లభించును. స్వప్నమున కాంచిన వస్తువులు, మేల్కొనిని పిదప కనబడనట్లు, జ్ఞాని ఆది భౌతిక దేహము కనిపించదు. అది మిధ్యయె. స్వప్న, జాగ్రత్‌ పదార్ధములొకే తరగతికి చెందినవే. 


స్వప్న దృశ్యములు, అసత్యములు. అట్లే ఈ జగత్తు కూడ అసత్తే. లీలావతి తన భర్త శవము వద్ద, సమాధి స్ధితిలో వుండి గడచిన రాజు యొక్క వైభవమును, యుద్ధమును స్వప్నములోవలె గాంచెను.


అతివాహిక శరీరము ధృడమైన, సద్వాసనలు గల వారు యవ్వనమును, బాల్యమును మరుచునట్లు, ఆది భౌతిక దేహమును విస్మరింతురు. ఎట్టి వాసనలు లేకున్న అసలు శరీర మేర్పడదు.


అయితే రాజు పునరుజ్జీవుడై, తన ఎదుట నున్న లీలను గని నీవెవరవని ప్రశ్నింప, నేను నీ భార్యను, ఇచట గల బంగారు మిధ్యపై నున్నయామె త్రిలోకజననియగు సరస్వతీదేవి. ఈమె మనలను పరలోకము నుండి తెచ్చినది. అని చెప్పగా రాజు ఆమెకు సాష్టాంగ నమస్కార మొసగి, తమకు దీర్ఘాయువు, ధనమును, మేధను ప్రసాదింపుమని పల్కెను. అంతట దేవి వారిని దీవించి, రాజ్యసిద్ధి గల్గుగాక, సకల సంపదలు గల్గుగాక అని దీవించెను.


అంతట లీల పునర్జీవుడైన భర్తను కౌగిలించుకొని ఆనందమును ప్రకటించెను. ఇట్లు పద్ముడు నిజ ప్రయత్న బలము వలన, సరస్వతీదేవి అనుగ్రహము వలన, పునర్జన్మను, రాజ్యమును, జ్ఞానమును పొందెను. వారు జీవన్ముక్తులై ఎనిమిది వేల ఏండ్లు రాజ్యమును పాలించి, చివరకు విదేహముక్తులైరి.

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 YOGA-VASISHTA - 32 🌹

✍️ Narayan Swami Aiyer

📚 🌻 Prasad Bharadwaj


🌴 UTPATTI PRAKARANA - 2 🌴


🌻 1.  THE STORY  OF AKASAJA, THE  SON  OF AKASA 🌻


🌷 The  disappearance  of  the  universe  with  Jnana: 🌷

 Atma- Chaitanya  alone  evolves,  in  a  moment,  this universe  into  a  visible  shape.  The  evidences  of inference,  etc.,  are  the  means  (through  which  Jnana can  be  known).  


The  reality  of  belief  in  the diversified  visible  objects,  constitutes  bondage; freedom  from  it,  constitutes  Moksha.  We  shall  put forth,  to  you,  things  in  such  a  manner  as  to  relieve you  from  the  attraction  of  all  visibles.  Please therefore  hearken  well  to  the  following.  


At  the  end of  a  Kalpa,  when  all  the  visible  universes  are annihilated  like  a  dream  in  Sushupti,  there  remains the  in  comparable  Tatwa  Jnana  existing  by  itself alone,  devoid  of  the  fluctuations  of  thought,  form, name  and  others  and  without  the  transcendent  vast darkness  of  Ajnana  and  the  light  of  Vritti (21)  or mental  Jnana.  


This  Supreme  Principle  is  termed  by the  wise,  for  the  purpose  of  understanding  it,  Satya (Truth),  Brahman,  Atman,  Param  (the  Supreme) and  such  like;  and  manifesting  itself  as  another  in  a mysterious  manner,  shines  with  the  title  of  Jiva;  it becomes  thereafter,  subject  to  all  pains.  


Then  this Atman  which  goes  now  by  the  name  of  Jiva  and which  is  the  Spirit  of  the  latter,  concretes  itself through  the  Sankalpa  of  thought  into  Manas (mind).   


Note : 21  There  are  two  kinds  of  wisdom,  Vritti  Jnana  and  Swarupa  Jnana.  The former  pertains  to  Manas,  the  reasoning  mind,  and  the  latter,  to intuition  or  Buddhi. 


🌷 It  becomes  Manas : 🌷

This  ever-agitated  Manas  having come  into  existence  out  of  the  ineffable  Brahman creates  the  world  according  to  its  own  Sankalpa. This  legerdemain  of  the  universe  springs  out  of  the Sankalpa  of  the  Manas  (mind).  


The  word, ornament  signifies  no  other  than  the  gold  (or  other metal)  of  which  it  is  composed:  therefore  it  is needless  to  apply  the  epithet  „golden‟  to  the  word ornament.  Likewise  the  word  universe  means Brahman  and  none  else.  


The  wise  apply  the  many epithets  of  the  painful  Moha  (delusion),  bondage, Tamas,  Mala  (impurity),  Avidya,  Maya  and Samsara  to  this  universe  which,  though  arising  out of  the  unreal  mind,  appears  as  real  to  it,  like  the waves  in  a  flitting  mirage.  Now  if  you  will  hear from  us  the  nature  of  bondage,  then  you  will understand  clearly  Moksha.  


The  existence  in  men of  the  differences  of  conception  of  „I‟  and  „you‟  is bondage.  So  long  as  this  Sankalpa  in  the  visibles exists,  so  long  is  it  difficult  for  them  to  attain salvation.  


Like  a  tree  latent  in  a  seed,  all  the visibles  will  be  merged  in  the  seer  then  without again  manifesting  itself.  In  the  heart  of  a  banyan seed  as  the  cause,  there  exist  the  variegated differences  of  flowers,  leaves,  etc.  


Like  the marvellous  potency  of  creation  which  preserves everything  potentially  and  then  brings  them  out, without  in  the  least  being  injured  thereby,  there arises,  out  of  the  womb  of  the  all-pervading Principle  called  Jnana-Atman,  a  sprout  which naturally  expands  itself  into  this  universe  of  form, name,  etc.  


Just  as  the  seed  begins  to  germinate  in its  proper  time  and  place,  so  also  the  seer  (the knower)  appears  as  the  visibles  through  the Sankalpa  of  the  mind  the  visibles  being  no  other than the  seer  itself.

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹