శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 32 / YOGA VASISHTA - 32
🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 32 / YOGA VASISHTA - 32 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము 🌴
🌻. స్వప్నము 🌻
స్వప్నమున శరీరము తేలికయై భారమనిపించదు.
జ్ఞానులకు స్వప్నమున సంకల్ప సిద్ధులగుటచే సూక్ష్మ శరీరము లభించును. స్వప్నమున కాంచిన వస్తువులు, మేల్కొనిని పిదప కనబడనట్లు, జ్ఞాని ఆది భౌతిక దేహము కనిపించదు. అది మిధ్యయె. స్వప్న, జాగ్రత్ పదార్ధములొకే తరగతికి చెందినవే.
స్వప్న దృశ్యములు, అసత్యములు. అట్లే ఈ జగత్తు కూడ అసత్తే. లీలావతి తన భర్త శవము వద్ద, సమాధి స్ధితిలో వుండి గడచిన రాజు యొక్క వైభవమును, యుద్ధమును స్వప్నములోవలె గాంచెను.
అతివాహిక శరీరము ధృడమైన, సద్వాసనలు గల వారు యవ్వనమును, బాల్యమును మరుచునట్లు, ఆది భౌతిక దేహమును విస్మరింతురు. ఎట్టి వాసనలు లేకున్న అసలు శరీర మేర్పడదు.
అయితే రాజు పునరుజ్జీవుడై, తన ఎదుట నున్న లీలను గని నీవెవరవని ప్రశ్నింప, నేను నీ భార్యను, ఇచట గల బంగారు మిధ్యపై నున్నయామె త్రిలోకజననియగు సరస్వతీదేవి. ఈమె మనలను పరలోకము నుండి తెచ్చినది. అని చెప్పగా రాజు ఆమెకు సాష్టాంగ నమస్కార మొసగి, తమకు దీర్ఘాయువు, ధనమును, మేధను ప్రసాదింపుమని పల్కెను. అంతట దేవి వారిని దీవించి, రాజ్యసిద్ధి గల్గుగాక, సకల సంపదలు గల్గుగాక అని దీవించెను.
అంతట లీల పునర్జీవుడైన భర్తను కౌగిలించుకొని ఆనందమును ప్రకటించెను. ఇట్లు పద్ముడు నిజ ప్రయత్న బలము వలన, సరస్వతీదేవి అనుగ్రహము వలన, పునర్జన్మను, రాజ్యమును, జ్ఞానమును పొందెను. వారు జీవన్ముక్తులై ఎనిమిది వేల ఏండ్లు రాజ్యమును పాలించి, చివరకు విదేహముక్తులైరి.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 YOGA-VASISHTA - 32 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj
🌴 UTPATTI PRAKARANA - 2 🌴
🌻 1. THE STORY OF AKASAJA, THE SON OF AKASA 🌻
🌷 The disappearance of the universe with Jnana: 🌷
Atma- Chaitanya alone evolves, in a moment, this universe into a visible shape. The evidences of inference, etc., are the means (through which Jnana can be known).
The reality of belief in the diversified visible objects, constitutes bondage; freedom from it, constitutes Moksha. We shall put forth, to you, things in such a manner as to relieve you from the attraction of all visibles. Please therefore hearken well to the following.
At the end of a Kalpa, when all the visible universes are annihilated like a dream in Sushupti, there remains the in comparable Tatwa Jnana existing by itself alone, devoid of the fluctuations of thought, form, name and others and without the transcendent vast darkness of Ajnana and the light of Vritti (21) or mental Jnana.
This Supreme Principle is termed by the wise, for the purpose of understanding it, Satya (Truth), Brahman, Atman, Param (the Supreme) and such like; and manifesting itself as another in a mysterious manner, shines with the title of Jiva; it becomes thereafter, subject to all pains.
Then this Atman which goes now by the name of Jiva and which is the Spirit of the latter, concretes itself through the Sankalpa of thought into Manas (mind).
Note : 21 There are two kinds of wisdom, Vritti Jnana and Swarupa Jnana. The former pertains to Manas, the reasoning mind, and the latter, to intuition or Buddhi.
🌷 It becomes Manas : 🌷
This ever-agitated Manas having come into existence out of the ineffable Brahman creates the world according to its own Sankalpa. This legerdemain of the universe springs out of the Sankalpa of the Manas (mind).
The word, ornament signifies no other than the gold (or other metal) of which it is composed: therefore it is needless to apply the epithet „golden‟ to the word ornament. Likewise the word universe means Brahman and none else.
The wise apply the many epithets of the painful Moha (delusion), bondage, Tamas, Mala (impurity), Avidya, Maya and Samsara to this universe which, though arising out of the unreal mind, appears as real to it, like the waves in a flitting mirage. Now if you will hear from us the nature of bondage, then you will understand clearly Moksha.
The existence in men of the differences of conception of „I‟ and „you‟ is bondage. So long as this Sankalpa in the visibles exists, so long is it difficult for them to attain salvation.
Like a tree latent in a seed, all the visibles will be merged in the seer then without again manifesting itself. In the heart of a banyan seed as the cause, there exist the variegated differences of flowers, leaves, etc.
Like the marvellous potency of creation which preserves everything potentially and then brings them out, without in the least being injured thereby, there arises, out of the womb of the all-pervading Principle called Jnana-Atman, a sprout which naturally expands itself into this universe of form, name, etc.
Just as the seed begins to germinate in its proper time and place, so also the seer (the knower) appears as the visibles through the Sankalpa of the mind the visibles being no other than the seer itself.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
Comments
Post a Comment