శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 38 / YOGA VASISHTA - 38

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 38  / YOGA VASISHTA - 38 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚 . ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴
🌻. సృష్టిక్రమము, చైతన్యము - 2 🌻
  
బ్రహ్మము, అనాదికాలము నుండి, ప్రకటితమగుచున్న చేతన శక్తినే జీవుడందురు. సంకల్ప స్వరూపమును, చిత్త సంస్కార మయమునగు చిచ్చకతనంతటతానే సంకల్పించుకొని, ద్యైతభావమును జనన మరణాది భావమును పొందుచున్నది. ఈ సృష్టి జగత్తు చైతన్యము యొక్క సత్తయె, ఈ చైతన్యము రజోపాధితో కూడినపుడు సృష్టి జరుగును. అది దూరమైనపుడు శాంతమగును. 

చైతన్యము అజ్ఞానము వలన, తన చిద్భావమును, చిత్తమని తలచుటనే, చిత్‌స్పందనమని పండితుల భావము. దాని వలనే, జగత్తు బ్రహ్మము, జీవుడు, కర్మలు, దైవము అను వేర్వేరు అవస్ధలు, నామములు ఏర్పడినవి. స్వ విషయకము అజ్ఞానము వలన, నానా రూపములు ధరించి సృష్టి యందగపడుచు, సంకల్పానుసారము నానావిధ యోనుల నందుచున్నవి. 

చైతన్యము సూక్ష్మ భూతములతో నేకమై పితృ శరీరము నుండి శుక్రరూపము వెలువడి శరీరమును పొందుచున్నది. సువర్ణ మొకటియేయైనను, వివిధ ఆకారములుగ మారుచున్నట్లు, చైతన్యము వేరువేరు శరీరములనాశ్రయించి భిన్నమైనట్లు అగపడుచున్నది. శరీరఉపాధానములగు పంచభూతములు వికారగ్రస్తమగుటచే, అవి నానావిధముల భేదించుచున్నవి.

 అందువలన నిత్యమైన చిద్వస్తువు ''నేను జన్మించితిని, మరణించితిని'' మున్నగు బ్రాంతులను పొందుచున్నవి. పరబ్రహ్మమున, స్వాభావికముగనున్న మాయ యొక్క విజృంభణమే, జీవరూపమున వెలయుచు, దృశ్య రూపమున ప్రకటితమగుచున్నది. మనస్సే తన్మాత్రాదులను గల్పించుకొని, మిధ్యయగు జగత్తును సత్యమువలె విస్తరింపజేయుచున్నది. శుద్దమును, శాంతమును అగు ఆత్మ స్వమాయా రచితమగు, ఈచిత్త భ్రమను అనుభవించుచున్నది. 

ఈ ఆత్మమే ఇంద్రియ ద్వారముల ద్వారా, జాగ్రదవస్ధ అనియు, అవాంభావముతో హృదయ మందు భరించుటను స్వప్నమనియు, స్మృతిబీజముల వాసనతో హృదయ మందు సంచరించుటను స్వప్నమనియు, ఈమూడవస్ధలు దాటి, చిత్‌స్వరూపము నందుట తురీయమని చెప్పబడుచున్నది. 
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


 
🌹 YOGA-VASISHTA - 38 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 8 🌴

🌻 2. THE STORY  OF LILA 🌻

 🌷 Summary: 🌷
 Having  shown  that  it  is  Paramatman,  the Self-Consciousness,  which  manifests  itself  as  Jiva, Iswara  and  Universe  and  which  is  identical  with them,  though  appearing  different,  the  author  deals in  this  story  with  the  heterogeneous  actions  of  the Manas  Maya  arising  out  of  the  One  Consciousness and  the  means  of arresting  that  Maya.

🌷The  Story  of  Padma: 🌷
 Now,  oh  Rama,  in  order  to relieve  you  from  this  dubious  predicament  of  thine and  to  attain  quiescence  of  mind,  I  shall  relate  to you  an  archaic  story  which  you  shall  hear.  There reigned,  upon  the  earth,  a  king  named  Padma.  He rejoiced  in  the  possession  of  Satva  guna  and  ripe discrimination.  On  his  puissant  arms  rested  Vijaya Lakshmi  (or  the  Goddess  of  Victory).  His  royal partner  went  by  the  name  of  Lila  and  had  the  good qualities  of  strictly  con  forming  to  her  husband  s mind.  She  lived  inseparable  from  him,  like  his shadow  and  mind.   

🌷 Lila’s  doings: 🌷
In  this  state,  a  thought  flashed  across her  mind  to  adopt  some  means  by  which  she  could ever  perpetuate  the  youth  of  her  lovely  lord,  free from  dotage  and  death  and  so  enjoy  his  company always.  For  this  purpose,  she  consulted  with  the Brahmins  well  versed  in  all  the  ancient  four  Vedas. They  were  unable  to  hit  upon  any  means  of arresting  death  in  this  world;  Japa  (utterances  of Mantras),  Tapas  (religious  austerities)  and  others conducing  to  the  mere  development  of  Siddhis (psychical  powers).  

Thereupon  Lila  thought  to herself:  „If  I  should  predecease  my  lord,  then  I  shall enjoy  Nirvanic  bliss  unattended  by  any  pains.  But if  he  should  die  before  me,  I  can  be  happy  only  in the  event  of  his  Jiva  living  in  my  house  and  casting it  s  gladsome  glance  on  me.  To  this  end,  I  shall worship  the  feet  of  Saraswati,  the  imparter  of  the Vedas  and  eulogise  her.  

So,  without  apprising  her lord  of  her  intentions,  she  strode  the  path  pointed out  by  those  great  men,  the  masters  of  powerful Mantras  and  Sastras  and  worshipped  the  Devas and  Brahmins.  Having  refrained  from  tasting  food for three  nights  together,  she  took  slight refreshment  on  the  fourth  day  and  that  only  once. 

Thus  she  was  engaged  in  sweet  Nishta (meditation)  for  ten  months,  when  Sarasvati overjoyed  (at  her  meditation), appeared  visibly  before  her  with  the  radiance  of  a full  moon  in  the  sky  and  said  „Oh  Lila,  what  is your  desire?‟ 
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹