శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 31 / YOGA VASISHTA - 31
🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 31 / YOGA VASISHTA - 31 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము 🌴
🌻. పిండ ప్రదానము 🌻
పిండము వేయబడినను, వేయబడక పోయినను వేయబడినది అని మృతుడు భావించిన, అతనికి పిండ ప్రధానము లభించుచున్నది, చిత్తమే రూపమున నుండునో, జీవుడు కూడ అదే రూపమును దాల్చును. ఈ నియమము మృతుల పట్ల, జీవితాల పట్ల కూడ వర్తిల్లును.
భావనాబలము వలననే ఈ పదార్ధముల సత్యత్వము అనుభవించ బడుచున్నది. గరుడో పాసకులకు, విషము కూడ అమృతమగునట్లు, అసత్య పదార్ధములు భావనా బలమున సత్యములగు చున్నవి. కారణము లేకుండ ఎట్టి భావమును ఉదయింపదు. ప్రేతము నాస్తికుడైన అతని వాననా ధర్మం, పరుల వాసనతో జయించును. ధర్మమే బలమైనది.
ప్రప్రధమున సృష్టాది యందు దేశకాలము లేవియు లేవు. ఉత్పత్తి లేదు. విధూరధుడు చిత్త భ్రాంతి వలన తన శరీరములో ప్రవేశించగల్గెను.
కాని లీలావతి జ్ఞానమును పొందిన దగుటచే, తన శరీరము క్రమముగా మంచువలె కరిగిపోయినది. యోగి శరీరము అతి వాహికమగుటచే, భౌతిక భావమును వీడును. అతివాహిక దేహము కన్నుల కగపడదు.
అది ముక్తి సమయమున తమ ప్రారబ్ద కర్మ నశింప జేసుకొనుటకై, స్వశక్తి వలన తదనుకూలమగు దేహ సమూహములను కల్పించుకొని, ప్రారబ్దము అనుభవించి, కైవల్యము నందు చున్నారు. వారు సంకల్పము ననుసరించి అదృశ్యమగుదురు. స్వప్పమును ''ఇది స్వప్నము'' అను జ్ఞానము కల్గిన, స్వప్న భ్రాంతి తొలగునట్లు, అతివాహిక భావముదయించిన శరీర బుద్ధి లేక శరీరము దూదివలె తేలికగును.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 YOGA-VASISHTA - 31 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj
🌴 UTPATTI PRAKARANA - 1 🌴
🌻 1. THE STORY OF AKASAJA, THE SON OF AKASA 🌻
🌷Summary :
Having initiated Rama, bent upon attaining: salvation, (he, having developed the first three means before), into the nature of the nondual One and into the endeavours that should be made in attaining that One, viz., through the creation of pure Vasanas and, for their furtherance, the development of Santi and other qualities, Vasistha, in order that the self-cognition of Turya Jnana may dawn in the Prince, now continues in four Prakaranas or chapters by stating that the consciousness reflected in the Lila-Sankalpa of Brahman whichever is, before creation, of the nature of Sat, Chit and Ananda, is alone the origin of the universe, its manifestation and its absorption and that the one Chaitanya (absolute consciousness, vie., Brahman) which contains in itself this Trinity and is its seat, is the Nirvanic bliss.
Thus in order to show that all is Brahman, the author in the succeeding four Prakaranas, begins with Utpatti Prakarana (or the chapter treating of the origin of the universe or the „I‟) comprising of 9 stories, wherein it is sought to illustrate first that all the universes, etc., are nothing but the first creations of the Sankalpa of the mind proceeding from or the cosmic Ideation of the one Chaitanya.
🌷 Atman is this universe, Jiva, etc.:
In the preceding chapter, we expatiated upon the regular means of Mumukshus (or aspirants after emancipation) which you should adopt in order to attain Moksha. Now listen attentively as to how the several universes were evolved. Our Jiva (ego) is no other than the one Jnana which can alone be directly cognized through one s self and is dubbed, with different appellations, by different religionists.
It rejoices in the appellations of Kutastha 20, Iswara of agency and the visible Chidabhasa, (the distorted consciousness). It is Jnana through which the Jiva shines with the intelligence that manifests itself as Akasa and other objects. Like the vast waters manifesting themselves as waves, foam, etc., the above mentioned Jiva alone shines as the earth and other objects through the heterogeneous illusions of Sankalpas (thoughts) and Vikalpas (fancies) which arise and die.
The causeless Satta-Matra (Absolute Being) existing from before creation, manifests itself through its (inherent) Lila (sportive) power of creation, as this world composed of the myriads of objects which are no other than our objective vision (or ideation) and rests in its own all-pervading Jnana like the fluctuating power in Vayu (air). The innumerable quarters and time, being but the diverse forms (or aspects) of the non-dual all-pervading Atman Jnana, is „That‟ only from which they start. Know therefore, through this means, that the universe, the illusory creation of Brahman is one that has no other cause than „That.‟
Note : 20. This term though applied to ParamAtman is also applied here to JivAtman (ego).
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
Comments
Post a Comment