శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 31 / YOGA VASISHTA - 31


🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 31  / YOGA VASISHTA - 31 🌹

✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు

📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ 


🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴

🌻. పిండ ప్రదానము 🌻

 

పిండము వేయబడినను, వేయబడక పోయినను వేయబడినది అని మృతుడు భావించిన, అతనికి పిండ ప్రధానము లభించుచున్నది, చిత్తమే రూపమున నుండునో, జీవుడు కూడ అదే రూపమును దాల్చును. ఈ నియమము మృతుల పట్ల, జీవితాల పట్ల కూడ వర్తిల్లును.


భావనాబలము వలననే ఈ పదార్ధముల సత్యత్వము అనుభవించ బడుచున్నది. గరుడో పాసకులకు, విషము కూడ అమృతమగునట్లు, అసత్య పదార్ధములు భావనా బలమున సత్యములగు చున్నవి. కారణము లేకుండ ఎట్టి భావమును ఉదయింపదు. ప్రేతము నాస్తికుడైన అతని వాననా ధర్మం, పరుల వాసనతో జయించును. ధర్మమే బలమైనది.


ప్రప్రధమున సృష్టాది యందు దేశకాలము లేవియు లేవు. ఉత్పత్తి లేదు. విధూరధుడు చిత్త భ్రాంతి వలన తన శరీరములో ప్రవేశించగల్గెను. 


కాని లీలావతి జ్ఞానమును పొందిన దగుటచే, తన శరీరము క్రమముగా మంచువలె కరిగిపోయినది. యోగి శరీరము అతి వాహికమగుటచే, భౌతిక భావమును వీడును. అతివాహిక దేహము కన్నుల కగపడదు. 


అది ముక్తి సమయమున తమ ప్రారబ్ద కర్మ నశింప జేసుకొనుటకై, స్వశక్తి వలన తదనుకూలమగు దేహ సమూహములను కల్పించుకొని, ప్రారబ్దము అనుభవించి, కైవల్యము నందు చున్నారు. వారు సంకల్పము ననుసరించి అదృశ్యమగుదురు. స్వప్పమును ''ఇది స్వప్నము'' అను జ్ఞానము కల్గిన, స్వప్న భ్రాంతి తొలగునట్లు, అతివాహిక భావముదయించిన శరీర బుద్ధి లేక శరీరము దూదివలె తేలికగును.

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 YOGA-VASISHTA - 31 🌹

✍️ Narayan Swami Aiyer

📚 🌻 Prasad Bharadwaj


🌴 UTPATTI PRAKARANA - 1 🌴


🌻 1.  THE STORY  OF AKASAJA, THE  SON  OF AKASA 🌻


🌷Summary :  

Having  initiated  Rama,  bent  upon attaining:  salvation,  (he,  having  developed  the  first three  means  before),  into  the  nature  of  the  nondual  One  and  into  the  endeavours  that  should  be made  in  attaining  that  One,  viz.,  through  the creation  of  pure  Vasanas  and,  for  their  furtherance, the  development  of  Santi  and  other  qualities, Vasistha,  in  order  that  the  self-cognition  of  Turya Jnana  may  dawn  in  the  Prince,  now  continues  in four  Prakaranas  or  chapters  by  stating  that  the consciousness  reflected  in  the  Lila-Sankalpa  of Brahman  whichever  is,  before  creation,  of  the nature  of  Sat,  Chit  and  Ananda,  is  alone  the  origin of  the  universe,  its  manifestation  and  its  absorption and  that  the  one  Chaitanya  (absolute consciousness,  vie.,  Brahman)  which  contains  in itself  this  Trinity  and  is  its  seat,  is  the  Nirvanic bliss.  


Thus  in  order  to  show  that  all  is Brahman,  the author  in  the  succeeding  four  Prakaranas,  begins with  Utpatti  Prakarana  (or  the  chapter  treating  of the  origin  of  the  universe  or  the  „I‟)  comprising  of  9 stories,  wherein  it  is  sought  to illustrate first  that all the  universes,  etc.,  are  nothing  but  the  first creations  of  the  Sankalpa  of  the  mind  proceeding from  or  the  cosmic  Ideation  of the  one  Chaitanya.   


🌷 Atman  is  this  universe,  Jiva,  etc.: 

 In  the  preceding chapter,  we  expatiated  upon  the  regular  means  of Mumukshus  (or  aspirants  after  emancipation) which  you  should  adopt  in  order  to  attain  Moksha. Now  listen  attentively  as  to  how  the  several universes  were  evolved.  Our  Jiva  (ego)  is  no  other than  the  one  Jnana  which  can  alone  be  directly cognized  through  one  s  self  and  is  dubbed,  with different  appellations,  by  different  religionists.  


It rejoices  in  the  appellations  of  Kutastha 20,  Iswara  of agency  and  the  visible  Chidabhasa,  (the  distorted consciousness).  It  is  Jnana  through  which  the  Jiva shines  with  the  intelligence  that  manifests  itself  as Akasa  and  other  objects.  Like  the  vast  waters manifesting  themselves  as  waves,  foam,  etc.,  the above  mentioned  Jiva  alone  shines  as  the  earth  and other  objects  through  the  heterogeneous  illusions of  Sankalpas  (thoughts)  and  Vikalpas  (fancies) which  arise  and  die.  


The  causeless  Satta-Matra (Absolute  Being)  existing  from  before  creation, manifests  itself  through  its  (inherent)  Lila (sportive)  power  of  creation,  as  this  world composed  of  the  myriads  of  objects  which  are  no other  than  our  objective  vision  (or  ideation)  and rests  in  its  own  all-pervading  Jnana  like  the fluctuating  power  in  Vayu  (air).  The  innumerable quarters  and  time,  being  but  the  diverse  forms  (or aspects)  of  the  non-dual  all-pervading  Atman Jnana,  is  „That‟  only  from  which  they  start.  Know therefore,  through  this  means,  that  the  universe, the  illusory  creation  of  Brahman  is  one  that  has  no other  cause than  „That.‟  


Note : 20. This  term  though  applied  to  ParamAtman  is  also  applied  here  to JivAtman  (ego). 

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹