🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 5 / Yoga Vasishta - 5 🌹
✍. రచన : శ్రీ పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము 🌴
🌻 4. సూక్ష్మశరీరము 🌻
తదుపరి వశిష్ఠుడు శ్రీరామునికి సూక్ష్మశరీరతత్వమును బోధించుచున్నాడు. ఏ ప్రాణియైనను, మృతి చెందినపుడు, జీవాత్మ సూక్ష్మశరీరము ధరించి హృదయాకాశమున వాసనామయములగు (సంస్కారములు) త్రిలోకములను గాంచుచుండును. నిజానికి ఈ జీవాత్మ జన్మాది వికార రహితుడగు పరబ్రహ్మము. మరణ సమయమున మానసమందు నిలబడు కోర్కెలలో నేది అగ్రగణ్యమో దానినే జీవు డనుభవించును. నిజానికి జగత్తుమిధ్య, అసత్యమైనది. ఈ విషయము మరణ సమయ మందు, జనన సమయమందు, హృదయాకాశమున అనుభూతమగును. అనగా మరణ వేదనలో తన సంస్కారములన్ని, అనుభూతికి వచ్చి అంతా భ్రమయని తోచును. కాని సంస్కారములు నశించవు.
జన్మ సమయములో గూడ, ఆ సంస్కారములు భ్రమయని తెలిసినప్పటికి జన్మించిన తరువాత, మాయ ఆవరించి తన గత సంస్కారములు అలానే వుండును. బ్రతుకు నందలి ఆశ, పుట్టుక, చావు అనుమిధ్యా ప్రపంచము నిజమని తలచును.
స్ధూల శరీరములో సూక్ష్మ శరీరము, సూక్ష్మ శరీరములో కారణ శరీరము గలదు. ఈ మూడు శరీరములే సంసారమునకు కారణమగుచున్నవి.
సాధన ద్వారా ఈ మూడు శరీరములు దగ్ధమైనపుడే ముక్తి లభించును. ఈ సంస్కార తరంగములు నిద్రాసమయమందును, ప్రళయ సమయమందును చలనము లేక స్ధిరముగ వుండును. అది విశ్రాంతి సమయము. సృష్టి సమయము, స్వప్న సమయము లందు మరల భ్రాంతులు, తరంగములు లేచుచున్నవి. ఈ దేహత్రయములకు బ్రహ్మయే ఉపాధి. అందువలన స్థూల, సూక్ష్మ, కారణ శరీరములు నశించగానే బ్రహ్మము మిగులును.
సంస్కారముల ననుసరించి జన్మ లభించును.
జనులు మాటి మాటికి పుట్టుచూ, చచ్చుచూ క్రమముగా సంస్కారములలోమార్పు తెచ్చుకొనుచు, చివరికి విదేహముక్తులగుదురు.
ఉదాహరణకు వ్యాసుడు ఈ బ్రహ్మయుగములో ముప్పది రెండవ వ్యాసుడు. అనగా పూర్వపు సృష్టులందు, ముప్పది ఒక్క వ్యాసులు చనిరి. ఇంకను వ్యాసులు ఎనిమిది పర్యాయములు జన్మించి, భారత ఇతిహాసములను, వేదవిభజనను ఎనిమిది పర్యాయములు చేసి భారత వంశమునకు కీర్తి దెచ్చి, పిదప విదేహముక్తుడై బ్రహ్మమును పొందును.
అలానే ప్రతి జీవి లక్షల జన్మములు ఎత్తి చివరకు ముక్తులు కావలసినదే. వివిధ జన్మలలో, ఇప్పుడున్న వారె అప్పుడు యధావిధిగ జన్మించి, సమకాలికులుగ వుందురు. అప్పుడప్పుడు విడివిడిగా గూడ జన్మింతురు. ఆయా జన్మలలో వారి వారి భార్య, బంధువులు, ఆయుర్ధాయము, జ్ఞానము ఒకే విధముగ ఇప్పుడున్నట్లే వుండును.
కేవలము ఒక్క తత్వజ్ఞాని మాత్రమే, వికల్పములు లేక పరమ శాంతుడై సంతృప్తుడై బ్రహ్మ పదమును పొందును. జ్ఞాని సదేహముక్తుడైనను, విదేహముక్తుడైనను ఒకటియె. ఈ రెండు ముక్తులును భిన్నములు కావు. సదేహముక్తునకు విషయ భోగములున్నచో, విదేహముక్తుని కంటే, తక్కువగ నెంచుకొనవచ్చును. అయితే విషయ భోగమందు రసబోధ లేనందు వలన రెండును నిర్వాణముక్తి వంటివే. నీరు అలలుగా వున్నను, కదలకున్నను నీరు నీరే కదా! అలానే గాలి కదులుచున్నను, కదలకవున్నను గాలి గాలే కదా!.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 Yoga-Vasishta - 5 🌹
✍ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj
🌴 VAIRAGGYA PRAKARANA 🌴
At these words of Vasistha, Dasaratha of puissant arms enquired of the followers of Rama, as to what he, whom he obtained through the grace of the great Ones, was doing. Thereupon they began to describe in the following manner the grievous plight of their master, ever since his return from pilgrimage „It is only after entreating him by falling at his feet, that he performs some of our daily ceremonies. He says of what avail are the pleasures-giving- offspring, wealth, house, etc., being, as they, are, only unreal? Our master has no inclination towards valuable white clothes or dainties of six tastes 5or cool water or anything else. Like ascetics devoid of all egoism, he is free from all Abhimana (identification of self with objects), and has no inclination towards state- affairs; neither does he rejoice at happiness, nor is he afflicted by pains. He grievously complains of his life being spent in vain in the many worldly actions that do not contribute to the Jivanmukti state wherein all sorrows are unknown. Thinking that his great wealth is a source of infinite danger, he has given up all longing for it, and gives it away indiscriminately to all. We are not able to divine the underlying thought in his heart. Oh! For one in this assembly who will be pleased to instil, into our young king all the noble qualities that will befit him to be a ruler of our kingdom. These are the characteristics which our prince evinces.‟
At these submissive words of Rama s followers, Vasistha told them the following „Go ye and fetch this greatly be loved Rama (unknown to others) like a deer that has strayed away from its herd.‟ Then addressing the assembly, he said: „The great delusion that has now arisen in him, is unlike any that springs out of (disappointment as to) any desired object or out of a great accident; but is only (the stepping stone to) the acquisition of Divine wisdom through (Vairagya) indifference to worldly objects, and (Viveka) true discrimination. Like us, he will attain the quiescent state of Brahman after removing from his mind, all his delusion (of doubts) through the many-sided reasoning of the stainless Atmic enquiry. Rama s mind will soon become full and then he will perform sweetly and nobly all actions on behalf of men.‟ While the Muni was saying this, Rama appeared before the regal assembly and prostrated himself at the feet of his father, and then at the feet of Vasistha, Viswamitra, Brahmins well versed in all departments of knowledge, and the teachers imparting learning. Then having received the prostrations of his inferiors, he recognised their salutations with words of respect, and gestures of the eye. On the king asking him to come over, and sit on his lap in the throne, he merely spread his folded cloth on the ground and sat on it without going up to him. At which the king addressed him thus „Oh My son of rare knowledge, why should you, whom all should look up to as the seat of eternal bliss, pine away thus with this body of rare bloom emaciated, and your mind despondent even for a moment, like the ignorant? Men like you with a mind bereft of all desires have attained easily the Nirvanic seat, as stated by our Guru Vasistha, who is a revered sage and a Brahmarshi. Then why are you grieved thus in vain? All those accidents that bring on pains will never approach you, should your present delusion depart.‟
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
Comments
Post a Comment