🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 5 / Yoga Vasishta - 5 🌹







🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 5 / Yoga Vasishta - 5 🌹

✍. రచన : శ్రీ పేర్నేటి గంగాధరరావు

📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ 


🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴


🌻 4. సూక్ష్మశరీరము   🌻


తదుపరి వశిష్ఠుడు శ్రీరామునికి సూక్ష్మశరీరతత్వమును బోధించుచున్నాడు. ఏ ప్రాణియైనను, మృతి చెందినపుడు, జీవాత్మ సూక్ష్మశరీరము ధరించి హృదయాకాశమున వాసనామయములగు (సంస్కారములు) త్రిలోకములను గాంచుచుండును. నిజానికి ఈ జీవాత్మ జన్మాది వికార రహితుడగు పరబ్రహ్మము. మరణ సమయమున మానసమందు నిలబడు కోర్కెలలో నేది అగ్రగణ్యమో దానినే జీవు డనుభవించును. నిజానికి జగత్తుమిధ్య, అసత్యమైనది. ఈ విషయము మరణ సమయ మందు, జనన సమయమందు, హృదయాకాశమున అనుభూతమగును. అనగా మరణ వేదనలో తన సంస్కారములన్ని, అనుభూతికి వచ్చి అంతా భ్రమయని తోచును. కాని సంస్కారములు నశించవు.


జన్మ సమయములో గూడ, ఆ సంస్కారములు భ్రమయని తెలిసినప్పటికి జన్మించిన తరువాత, మాయ ఆవరించి తన గత సంస్కారములు అలానే వుండును. బ్రతుకు నందలి ఆశ, పుట్టుక, చావు అనుమిధ్యా ప్రపంచము నిజమని తలచును.


స్ధూల శరీరములో సూక్ష్మ శరీరము, సూక్ష్మ శరీరములో కారణ శరీరము గలదు. ఈ మూడు శరీరములే సంసారమునకు కారణమగుచున్నవి.


సాధన ద్వారా ఈ మూడు శరీరములు దగ్ధమైనపుడే ముక్తి లభించును. ఈ సంస్కార తరంగములు నిద్రాసమయమందును, ప్రళయ సమయమందును చలనము లేక స్ధిరముగ వుండును. అది విశ్రాంతి సమయము. సృష్టి సమయము, స్వప్న సమయము లందు మరల భ్రాంతులు, తరంగములు లేచుచున్నవి. ఈ దేహత్రయములకు బ్రహ్మయే ఉపాధి. అందువలన స్థూల, సూక్ష్మ, కారణ శరీరములు నశించగానే బ్రహ్మము మిగులును.


సంస్కారముల ననుసరించి జన్మ లభించును.

జనులు మాటి మాటికి పుట్టుచూ, చచ్చుచూ క్రమముగా  సంస్కారములలోమార్పు తెచ్చుకొనుచు, చివరికి విదేహముక్తులగుదురు.


 ఉదాహరణకు వ్యాసుడు ఈ బ్రహ్మయుగములో ముప్పది రెండవ వ్యాసుడు. అనగా పూర్వపు సృష్టులందు, ముప్పది ఒక్క వ్యాసులు చనిరి. ఇంకను వ్యాసులు ఎనిమిది పర్యాయములు జన్మించి, భారత ఇతిహాసములను, వేదవిభజనను ఎనిమిది పర్యాయములు చేసి భారత వంశమునకు కీర్తి దెచ్చి, పిదప విదేహముక్తుడై బ్రహ్మమును పొందును.

 

అలానే ప్రతి జీవి లక్షల జన్మములు ఎత్తి చివరకు ముక్తులు కావలసినదే. వివిధ జన్మలలో, ఇప్పుడున్న వారె అప్పుడు యధావిధిగ జన్మించి, సమకాలికులుగ వుందురు. అప్పుడప్పుడు విడివిడిగా గూడ జన్మింతురు. ఆయా జన్మలలో వారి వారి భార్య, బంధువులు, ఆయుర్ధాయము, జ్ఞానము ఒకే విధముగ ఇప్పుడున్నట్లే వుండును.


కేవలము ఒక్క తత్వజ్ఞాని మాత్రమే, వికల్పములు లేక పరమ శాంతుడై సంతృప్తుడై బ్రహ్మ పదమును పొందును. జ్ఞాని సదేహముక్తుడైనను, విదేహముక్తుడైనను ఒకటియె. ఈ రెండు ముక్తులును భిన్నములు కావు. సదేహముక్తునకు విషయ భోగములున్నచో, విదేహముక్తుని కంటే, తక్కువగ నెంచుకొనవచ్చును. అయితే విషయ భోగమందు రసబోధ లేనందు వలన రెండును నిర్వాణముక్తి వంటివే. నీరు అలలుగా వున్నను, కదలకున్నను నీరు నీరే కదా! అలానే గాలి కదులుచున్నను, కదలకవున్నను గాలి గాలే కదా!.

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 Yoga-Vasishta - 5 🌹

✍ Narayan Swami Aiyer

📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 VAIRAGGYA PRAKARANA 🌴


At  these  words  of Vasistha,  Dasaratha  of  puissant  arms  enquired  of the  followers  of  Rama,  as  to  what  he,  whom  he obtained  through  the  grace  of  the  great  Ones,  was doing.  Thereupon  they  began  to  describe  in  the following  manner  the  grievous  plight  of  their master,  ever  since  his  return  from  pilgrimage  „It  is only  after  entreating  him  by  falling  at  his  feet,  that he  performs  some  of  our  daily  ceremonies.  He  says of  what  avail  are  the  pleasures-giving-  offspring, wealth,  house,  etc.,  being,  as  they,  are,  only  unreal? Our  master  has  no  inclination  towards  valuable white  clothes  or  dainties  of  six  tastes 5or  cool  water or  anything  else.  Like  ascetics  devoid  of  all  egoism, he  is  free  from  all  Abhimana  (identification  of  self with  objects),  and  has  no  inclination  towards  state- affairs;  neither  does  he  rejoice  at  happiness,  nor  is he  afflicted  by  pains.  He  grievously  complains  of his  life  being  spent  in  vain  in  the  many  worldly actions  that  do  not  contribute  to  the  Jivanmukti state  wherein  all  sorrows  are  unknown.  Thinking that  his  great  wealth  is  a  source  of  infinite  danger, he  has  given  up  all  longing  for  it,  and  gives  it  away indiscriminately  to  all.  We  are  not  able  to  divine the  underlying  thought  in  his  heart.  Oh!  For  one  in this  assembly  who  will  be  pleased  to  instil,  into  our young  king  all  the  noble  qualities  that  will  befit him  to  be  a  ruler  of  our  kingdom.  These  are  the characteristics  which our prince evinces.‟


At  these  submissive  words  of  Rama  s  followers, Vasistha  told  them  the  following  „Go  ye  and  fetch this  greatly  be  loved  Rama  (unknown  to  others) like  a  deer  that  has  strayed  away  from  its  herd.‟ Then  addressing  the  assembly,  he  said:  „The  great delusion  that  has  now  arisen  in  him,  is  unlike  any that  springs  out  of  (disappointment  as  to)  any desired  object  or  out  of  a  great  accident;  but  is  only (the  stepping  stone  to)  the  acquisition  of  Divine wisdom  through  (Vairagya)  indifference  to worldly  objects,  and  (Viveka)  true  discrimination. Like  us,  he  will  attain  the  quiescent  state  of Brahman  after  removing  from  his  mind,  all  his delusion  (of  doubts)  through  the  many-sided reasoning  of  the  stainless  Atmic  enquiry.  Rama  s mind  will  soon  become  full  and  then  he  will perform  sweetly  and  nobly  all  actions  on  behalf  of men.‟  While  the  Muni  was  saying  this,  Rama appeared  before  the  regal  assembly  and  prostrated himself  at  the  feet  of  his  father,  and  then  at  the  feet of  Vasistha,  Viswamitra,  Brahmins  well  versed  in all  departments  of  knowledge,  and  the  teachers imparting  learning.  Then  having  received  the prostrations  of  his  inferiors,  he  recognised  their salutations  with  words  of  respect,  and  gestures  of the  eye.  On  the  king  asking  him  to  come  over,  and sit  on  his  lap  in  the  throne,  he  merely  spread  his folded  cloth  on  the  ground  and  sat  on  it  without going  up  to  him.  At  which  the  king  addressed  him thus  „Oh  My  son  of  rare  knowledge,  why  should you,  whom  all  should  look  up  to  as  the  seat  of eternal  bliss,  pine  away  thus  with  this  body  of  rare bloom  emaciated,  and  your  mind  despondent  even for  a  moment,  like  the  ignorant?  Men  like  you  with a  mind  bereft  of  all  desires  have  attained  easily  the Nirvanic  seat,  as  stated  by  our  Guru  Vasistha,  who is  a  revered  sage  and  a  Brahmarshi.  Then  why  are you  grieved  thus  in  vain?  All  those  accidents  that bring  on  pains  will  never  approach  you,  should your  present  delusion  depart.‟

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹