శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 45 / YOGA-VASISHTA - 45

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 45  / YOGA-VASISHTA - 45 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴
🌻. సమాధానములు 🌻
   
అంతట మంత్రి, ఓ రాక్షసి నీ ప్రశ్నలన్నింటికి నేను సమాధానమొ సంగెదను.

ఉత్తమ వచనములచే నీవు పరమాత్మను గూర్చియె తెలిపి నావు. వాక్కున కతీతము, పంచేద్రియముల చేతను, మనస్సు చేతను గూడ పొంద నశక్యమైనది యునగు ఆత్మయె, అణు స్వరూపమును, ఆకాశము కంటెనూ స్మూక్షమమును అయివున్నది. ఆ పరమ మగు చిదణువు నందే ఈ జగత్తంతయు, బీజము నందు వృక్షము వలె స్పురించుచున్నది. 

సద్వస్తువు, సర్వుల యనుభవరూపమును అగుట చేతను, అందరి ఆత్మయై యుండుట చేతను, సృష్ట్యాది యందును స్ధితి గల్గి యున్నందు చేతను, సమస్త పదార్ధములను దాని వలనే సత్తను బడయుచున్నవి.

 చిదణువగు ఆ పరమాత్మయె, బాహ్య వస్తు శూన్యమగుటచే నాశమనియు, శుద్ధ చైతన్యము మగుటచే నాశము కంటే భిన్నమనియు, చెప్పబడును. ఆ చిదణువు ఇంద్రియముల కవిషయముగాన రూప రహిత మనబడినది. అంతయు తన రూపమగుటచే, సర్వరూపి యనియు, దృశ్య రహితమగుటచే అ రూప మనియు నది చెప్పబడును. ఏ యుక్తిచే నయినను సత్తు అసత్తు కాజాలదు. కర్పూరము తన సుగంధము ద్వారా, అంతయు వ్యాప్తమై యుండు చందమున, సద్రూపమగు ఆత్మయె అంతటను, అనుభూతమగు చున్నది.

ఇంద్రియ వృత్తులచే, ఆచిద్వస్తువు అనేక రూపములుగ ప్రతీత మగుటచే, అంతయునదే యగును పరమాత్మ ఏకమై యున్నను, ఉపాధి భేదముచే, అనేకముగ నున్నది. సర్వుల ఆత్మ స్వరూప మగుటచే, జగత్తు నంత నదియె ధరించుచున్నవి. 

ఇంద్రియముల కప్రాప్యమగుటచే శూన్యమనియు, ఆత్మసాక్షాత్కారముచే లభ్యమగునదిగాన, ఆకాశ రూపమైనను శూన్యము కాదనియు చెప్పబడుచున్నవి. ఈ చైతన్యాణువే ఆకాశమువలె, అనేక యోజనములు వ్యాపించి యున్నందున చలించుచున్నను, చలించకయున్నది. సర్వ వ్యాప్తమై యున్నందున, ఎల్లెడల సంచరించు చున్నను. స్ధిరముగా నుండును.

సశేషం..
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹 YOGA-VASISHTA - 45 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 15 🌴

🌻 2. THE STORY  OF LILA 🌻

Saraswati  replied  „It  is  only  through  the development  of  Jnana  that  all  the  dual  substances in  this world  will  become  non-dual.  As  you  were  in possession of  Jnana  (knowledge)  not  freed  from  the thoughts  of  „I‟  (or  individuality),  the  true  (or voluntary)  Sankalpa  did  not  arise  in  you.  Hence  it was  that  all  those  in  the  royal  assembly  were  not able  to  see  you.  But  then  in  the  second  case,  with the  possession  of  the  true  Jnana  divested  of  all thoughts  of  individuality,  you  created  the conception  of  „I‟  through  your  own  Sankalpa  and  it was  only  then  that  the  sons,  etc.,  did  see  you.‟   

Then  Lila  overjoyed  gave  vent  to  the  following words  „Through  your  grace,  Oh  Saraswati,  I  have known  all  my  former  births  as  clear  as  daylight.  I have  cleansed  myself  of  all  sins  arising  from  the three  gunas.  After  being  differentiated  as  a separate  entity  out  of  the  one  Brahman,  I  have undergone  different  births  in  800  bodies (33.) Like bees  in  a  lotus  flower,  I  have  been  inhabiting  the many  worlds  created  through  Maya-Vikalpa  (or the  modifications  of  Maya).  

I  was  born  as  a Vidyadhara  lady  and  then  as  a  human  being through  the  force  of  Vasanas.  In  another  loka  of Maya-Vikalpa,  I  went  through  a  series  of  births  in the  different  bodies  of  Indrani,  a  huntress  clad  in leaves,  a  bird  rending  the  snare  it  was  enmeshed in,  a  king  of  Saurastra  country  and  a  mosquito. Thus  have  I  been  whirling  in  many  births  and having  been  tossed  to  and  fro  in  the  clutches  of Maya,  like  a  straw  in  ocean  waves,  I  have  now been  landed  safely  on  the  shore  of  Mukti (Salvation)  through  your  aid.‟  Thus  did  Lila eulogise her  and  both  then  mounted  up  the  Akasa.   

Note :  32 - i.e.  the  world
33 - The  number  above  given  tallies  nearly  with  that  given  out  in  the Theosophical literature  by  Mr.  Sinnett 

Passing  through  the  Akasa  by  dint  of  Yoga  power, they  went  to  where  Padma  was  and  saw  his  body. After  that  was  over,  they  went  to  where  the  king Viduratha  was,  who  was  the  second  incarnation  of King  Padma.  

At  this  juncture,  both  these  peacocklike  ladies  observed  the  incomparable  king  of Sindhu  of  tremendous  prowess  march  against Viduratha.  A  fierce  war  was  waged  between  the two  armies,  striking  terror  into  the  heart  of  Death even.  Viduratha  s  innumerable  army  was  reduced by  the  enemy  to  an  eighth  of  its  original  number. Then  the  sun  disappeared  from  view,  as  if  afraid  of either  this  terrible  war  or  the  mountain  heap  of carcases.  With  the  setting  in  of  intense  darkness, both  the  armies  ceased  to  battle.  

With  the disappearance  from  the  field  of  the  enemies  hosts, king  Viduratha  returned  with  a  broken  heart  along with  the  shattered  remnants  of  his  army  to  his  own palace.  Whilst  he  rested  upstairs  in sleep,  Saraswati and  Lila  came  up  to  where  he  lay.  Being  quite refreshed  by  their  Tejas  (radiant  effulgence)  which was  like  the  nectary  rays  of  the  moon,  his  lotus-like eyes  began  to  bloom  and  beheld,  before  him,  these two  ladies  whom  he saluted  and  eulogised.   

Continues... 
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹