🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 19 / YOGA-VASISHTA - 19 🌹

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము  - 19  / YOGA-VASISHTA - 19 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴 ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴

🌻 దృశ్య జగుత్తు ఉద్భవించుట 🌻

పరమ పవిత్రమైన బ్రహ్మము నుండె, ఈ దృశ్యజగత్తు ఎట్లు యుత్పన్నమగు చున్నదో తెలుసుకొనుము.

ఈ విశ్వము అనంత ప్రకాశ స్వరూపమగు పరమాత్మ స్వరూపమే. ఈ బ్రహ్మం ఆకాశము కంటె సూక్ష్మం. ప్రథమమున అహం జ్ఞానముతో కూడి, అందుండి జ్ఞాన సంస్కారములన్నియు వెడలుచున్నవి. తదుపరి చిత్త వృత్తులతో కూడి క్రమముగా సంవేదనలు ఉత్పన్నమై ఆత్మభావము విస్మరించి, సంసార ఉపాధితో కూడిన జీవభావము పొందును. కాని బ్రహ్మ భావము తొలగిపొదు. క్రమముగా ఆకాశము, వాయువు, అగ్ని, జలము, పదార్ధములతో పంచభూతము లేర్పడినవి.

ఆకాశము నుండి తన్మాత్ర అయిన శబ్ధము ఉద్భవించినది. ఆ శబ్ధమే వేదములుగా వికసించినది. ఆ వేద శబ్ధముల అర్ధములే ఈ జగత్తు రూపములు. అందులో వాయువు ఏర్పడి, అందుడి చతుర్దశభువనములు, ప్రాణి స్వరూపములు జన్మించినవి. ఈ వాయువే స్పర్శ తన్మాత్రగ రూపొంది సర్వభూతములు స్పందన కార్యము. ఈ వాయువుచే నిర్వహించబడుచున్నది.

ఈ వాయువు నుండి ప్రకాశాత్మకమైన తేజస్సు, తేజస్సు నుండి సూర్యుడు, అగ్ని, విద్యుత్తు మొ|| తేజోపదార్ధములు ఉత్పన్నమగుచున్నవి. ఈ తేజస్సు నుండి జలము ఉత్పన్నమై రుచి అను తన్మాత్ర ఏర్పడుచున్నది.

తదుపరి ఈ తేజస్సు నుండి గంధ తన్మాత్ర అయిన పదార్ధము ఏర్పడి, పృధివిగా రూపొంది, ఈ పంచతన్మాత్రల సంయోగ వియోగములే జీవకోటిగా రూపొందుచున్నవి. అంకురము నుండి వెలివడుట, శతశాఖలతో ప్రకాశించుట, ఫలముల నొసంగుట మొదలగు నవన్నియు మాయయని గ్రహించవలెను. పరబ్రహ్మ కారణముగా మాయ, మాయ వలన పంచతన్మాత్రలు, వాని వలన జగత్తు క్రమముగ వికసించుచున్నది.

ఆకాశము, తేజస్సు, తమస్సు ఇవన్నియు బ్రహ్మము యొక్క సత్త వలననే నిలబడి యున్నవి. వీటికి స్వతంత్రత లేదు. ఇట్లు జగత్తంతయు బ్రహ్మమయము.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 YOGA-VASISHTA - 19 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 VAIRAGGYA-PRAKARANA 🌴

🌻 THE STORY OF  SUKA 🌻

Summary  -  In  this  chapter,  Viswamitra  relates  this story  to  Rama  to  impress  upon  him  (who  was convinced  of  the  unreality  of  the  universe  and  the ego,  as  is  evident  from  the  foregoing  chapter)  the truth  that  he  alone  is  the  One  Consciousness (Reality).   

Hearing  these  wondrous  words  of  Rama,  the  heir apparent,  which  will  relieve  one  from  the  great Samsara,  all  those  assembled  in  the  Council  Hall  of Dasaratha  were  exhilarated  with  joy  with  their hairs  standing  on  end,  as  if  they  came  there  to expressly  hear  Rama's  words.  Even  the  effulgent hosts  of  Siddhas  exulted  in  the  Akasa  above.  

After expressions  of  approbation  of  Rama  s  words,  and copious  showers  of  flowers  (viz.,  contentment)  had filled  the  hall  for  about  I2  minutes,  the  Siddhas, who  had  been  roving  in  the  Akasa  for  about  a Kalpa  with  extreme  pains,  said  thus  to  themselves We  who  were  labouring  under  delusion  till  now, are  fortunate  enough  in  having  to-day  drunk  the sweet  nectar  of  Rama's  words  and  thereby  purified our  mind  of  all  stains.  We  shall  benefit  ourselves with  what  the  Munis  say  and  attain  the  Supreme Principle  given  out  by  them.  

‟So  saying  they descended  from  the  Akasa  down  to  Dasaratha  s assembly  on  earth,  when  all  in  the  hall  rose  up  and advanced  to  meet  them.  First  and  foremost  did Vasistha  and  Viswamitra  pay  respects  to  them  who returned  the  same  to  both.  Then  king  Dasaratha came  in  for  his  share  of  respect  from  the  Siddhas through  their  kind  expressions  on  his  saluting them.  

Then  showering  flowers  and  kind  words  on Rama  who  was  before  them,  they  exclaimed  „Oh Munis,  the  recent  abnegatory  utterances  of  Rama possessed  of  the  practice  of  benevolence  and  other qualities  are  passing  strange  and  noble  in  their nature.

It  is  indeed  difficult  to  derive  happiness  in this  most  injurious  Samsara  which,  though  created by  Devas  full  of  pleasures,  is  fraught  with  pains? True  if  Rama  of  supreme  indifference  towards objects  had  longed  after  Samsara,  we  may  be justified  in  doing  so;  but  in  as  much  as  we  long after  things  hated  by  Rama,  we  Siddhas  as  well  as Devarshis  and  others  should  be  classed  under  the ignorant.‟

Viswamitra  eying  Rama  with  great  love  said,  „You have  cognized  all  through  yourself,  through  your stainless  intelligence.  There  is  nothing  more  for you  to  understand  clearly.  You  and  Muni  Suka replete  with  spiritual  wisdom  are  on  a  par  with one  another.  Even  those  who  have  acquired  the matchless  spiritual  wisdom  endeavour  to  attain  the quiescent  state.  

 At  which  Rama  questioned  him  thus  -  „Please,  oh father,  enlighten  me  as  to  how  Suka-Muni  though possessing  intelligence  devoid  of  Ahankara  had  no quiescence  of  mind  at  first  and  how  he  came  into possession  of that  bliss  afterwards.‟  
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹