🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 17 / YOGA-VASISHTA - 17 🌹

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 17  / YOGA-VASISHTA - 17 🌹
✍️. రచన : పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴

🌻 . జీవన్ముక్తుడు 🌻

తత్వజ్ఞానము నొంద గోరువాడు ముందుగా శాస్త్ర విరుద్దముగ నడవకుండ, భోగవాసనలను పరిత్యజించ వలెను. దొరికిన దానితో తృప్తి నందవలెను. జ్ఞాన వైరాగ్యాది విశిష్ట గుణములు కల్గిన సాధు పురుషుని ఆశ్రయింపవలెను.

విద్యలన్నింటిలో, ఆధ్యాత్మ విద్యయె యున్నతమైనది. చిల్లగింజ వలన జలముల మకిలి తొలగునట్లు, సాధు సంగమము, సచ్ఛాస్త్రము వలన వైరాగ్యము లభించును. ఆ బ్రహ్మము ఎచ్చట వున్నదని రాముడు ప్రశ్నించినపుడు, వసిష్ఠుడు, చైతన్య రూపమున నున్న బ్రహ్మము విశ్వమంత విస్తరించివున్నదని. ఈ చిన్యయ బ్రహ్మమే బ్రహ్మ, విష్ణు, మహేశ్వరుడు, సూర్యుడు. ఈ జీవుడు అజ్ఞుడై దుఃఖము ననుభవించుచున్నాడు.

చిత్తవృత్తులు నశించి అంతర్ముఖమైనపుడు పూర్ణత్వము ప్రకాశించును. దానిని తత్వ సాక్షాత్కారమందురు. అపుడు హృదయ గ్రంధి విచ్ఛిన్నమై సందేహములన్నియు తొలగిపోవును. సంచిత కర్మలు లయమై పోవును. బ్రహ్మం యొక్క స్వరూపమును గూర్చి చెప్పుచు వసిష్ఠుడు, అది ఆకాశములో శూన్యముగను, రాతిబండలో నిశ్చేష్టితముగను, ప్రకాశ పదార్ధములలో వెలుతురుగను, ఆ పరమాత్మ నిక్షిప్తమైయున్నాడు. రూప రహితమైన ఆకాశము నీలవర్ణముగనున్నట్లు, చిన్మయ బ్రహ్మమున ఈ భ్రాంతి జగత్తు కన్పడుచున్నది, అనే జ్ఞానము కల్గినపుడు బ్రహ్మ స్వరూపము బోధపడును. ప్రళయ కాలమున, ఈ దృశ్యసముహములన్నియు నశించును. ఆ పరమ పురుష బ్రహ్మ మెుుక్కటే మిగిలియుండును.

అపుడు శ్రీరాముడు సూక్ష్మమైన ఈ బ్రహ్మమున, ఈ ప్రపంచ మెట్లు ఇమిడియున్నదని ప్రశ్నించెను.

ఆవగింజయందు మేరు పర్వతముండ గలదా! అందుకు వసిష్ఠుడు ఏకాగ్ర చిత్తముతో, సాధు సంగమ, సత్‌శాస్త్రములను సేవించిన, నీ చిత్తమునంటి యున్న మరీచిక వంటి దృశ్య భ్రాంతి తొలగును. చైతన్యము మాత్రమే మిగిలియుండును. అహంకారము తొలగును. ఈ జగత్తు మిథ్యయే, జగత్తను వస్తువు సృష్టించబడలేదు కనుక అది లేదు. అందువలన మర్రి విత్తు నందు మర్రి వృక్షమున్నట్లు, ఈ విశ్వమంతయు సూక్ష్మాతిసూక్ష్యమై, బ్రహ్మము నందు నిక్షిప్తమై యున్నది.

ఇంకనూ ఈ శాస్త్రజ్ఞానము పొందవలయునన్న, ఈ మహారామాయణమే యుత్తమమైనది. ఇందు వున్న విశేషములే మిగిలిన శాస్త్రములందున్నవి. దీనిని శాస్త్ర కోశమందురు. మంచి మందు పుచ్చుకొనిన రోగము నశించునట్లు శాస్త్రమును పఠించిన జీవన్ముక్తి లభించును. ఒక బ్రహ్మమున చిత్తము నిల్పి బ్రహ్మ గతప్రాణులై ఒండొరులు బ్రహ్మమును గూర్చి మాట్లాడు కొనువారు జ్ఞానులు. వీరు జీవన్ముత్తులు. సాధారణ మహాత్ములకు ముక్తి మరణానంతరము లభించుచు. పని పాటల నొనర్చుచు, జ్ఞాన తంత్రుడై, జాగ్రదవస్ధ యందు కూడ, నిద్రితునివలె నిర్వికారుడై మెలగువాడు జీవన్ముక్తుడగును.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 YOGA-VASISHTA - 17 🌹

✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 VAIRAGGYA-PRAKARANA 🌴

People  in  this  world  die,  ever  being  engaged  in such  frivolous  thoughts  as  the  following. 

This  time is  an  auspicious  one,  this  is  the  spring  season  (for doing  work),  what  is  the  best  time  favourable  for pilgrimage?,  relatives  only  grace  an  occasion,  I cannot  hereafter  attain  the  like  of  the  enjoyment  I had  at  such  and  such  a  time  and  such  like.‟  If  after resolving  within  themselves  to  act  out  the  lives  of the  Great  Wise Ones,  they  do  not  utilize  the  day for this  purpose,  how  can  they  expect  to  have  sound sleep  at  nights?  Having  centered  all  their  affections upon  wife,  children  and  wealth  as  if  they  were nectar and  having  identified  themselves  with  them, they  ever  accumulate  wealth  for  them.  But  if  those much  longed-for  things  disappear  through  some mishap,  their  sorrow  knows  no  bounds.  Having vanquished  all  enemies,  some  men  come  into  the safe  possession  of  immense  wealth  without  any rivals;  but  lo!  Yama  glides  in  from  some  covert place  and  puts  an  end  to  all  their  fond  cherished hopes.  All  the  illusions  called  wife,  sons,  etc.,  are like  so  many  wayfarers  who  meet  together  in  the course  of  a  journey. 

Even  Brahmas  die  in  a  Kalpa which  is  but  a  moment  of  time  (compared  to eternity).  It  is  absurd  on  the  part  of  our  mind  with its  very  limited  perception  of  time  to  attempt  to know  anything  about  the  extreme  smallness  or greatness  of  time.  All  men  are  subject  to  diverse pains  only.  The  really  learned  are  very  few  in number.  All  the  manifold  Karmas  of  the  different castes  or  orders  of  life  generate  pains  and  are illusory.  How  then  am  I  to  live  (amidst  such pains)?  Let  me  walk  in  that  path  in  which  i  shall  be freed  from  all  actions,  involving  me  in  auspicious days,  great  wealth,  etc.,  and  become  of  the  nature of  thought  itself.  All  things  generating  pains  in  this world  such  as  dangers,  wealth,  birth,  death  and others  perish  in  the  instant  of  time  stated  in  our books  of  computation.  A  brave  warrior  dies  at  the hands  of  a  coward  and  a  hundred  persons  die through  one  man  s  hand.  How  men  of  cringing spirit  exalt  themselves  to  the  status  of  lords!  Thus is the  wheel  of time  gyrating  without  any limit.‟  

„Therefore  in  my  mind  severely  scalded  by  the forest  fire  of  these  earthly  stains,  there  will  not arise  the  ever-  increasing  desire  of  wealth  like  the misconception  of  mirage  in  a  desert.  I  do  not  long for  a  life  of  royal  pleasures  or  for  death  which  is inevitable  to  it.  Therefore  I  shall  rather  be  as  T  am now,  without  any  pains  to  suffer  from.  But  then, there  is  the  despondency  in  my  mind  harrowing me  which  I  have  to  free  myself  from.  And  if  you through  your  well-trained  mind  cannot  remove  it now,  when  else  will  it  be  done?  Even  the  most virulent  of  poisons,  is  no  poison  to  me;  but  the sensual  objects  are  truly  so.  The  former  defiles  one body  only,  whereas  the  latter  adulterates  many bodies in  successive re-births.‟
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹