శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 35 / YOGA VASISHTA - 35
🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 35 / YOGA VASISHTA - 35 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము 🌴
🌻. నియమబద్ధత (నియతి) 🌻
11 భోగములందు జీవునకు ఏ మాత్రము విరాగము గల్గిన, అతడు ఉత్తమ మగు పదము పొందునని శ్రుతి పల్కుచున్నది. సంపూర్ణ విరాగము వలన జీవస్ముక్తి కల్గును.
స్వప్నమునను ఇంద్రజాల మందు కనిపించు పర్వతములు, పట్టణములు, మిధ్య అయినట్లు, సృష్టి మిధ్య అయినను, సంకల్ప బలము వలన, అనుభవ యోగ్యములగు చున్నవి. దేహి యొక్క దేహము నుండి, హస్త పాదాది అంగములు వేరుగా కనబడుచున్నవి. దీనినే దైవ మందురు. ఇది సర్వకాల వ్యాప్తి, సకల వస్తు వ్యాప్తి, చైతన్య రూపమగు ఈశ్వర సంకల్పము. దీని చలనమిట్లుండును. ఈ సమయమున, ఈ విధముగా ఇదియుత్పన్నమగు నియతియె దైవము.
ఈ నియతి పురుషాకారము, పురుష ప్రయత్నము వలన ఏర్పడును. నేను చెప్పుట నీవు వినుట ఆచరించుట మొదలగువన్ని నియతి యొక్క ఫలమే. ఈ బ్రహ్మమును, నియతియు, సృష్టియు ఒక్కటే. కల్పారంభము నుండి, ప్రళయము వరకు జరిగెడి వన్నియు నియతి వలననే జరుగుచున్నవని గ్రహించవలెను. జరుగవలసినది నియతి ప్రకారము జరుగక మానదు. అగ్ని తాపము నిచ్చుట, నీరుపల్ల మునకు ప్రవహించుట నియతికి నిదర్శనము. పురుషాకారము నియతి ప్రకారమే ఆచరింపవలెను.
ఎవడైన నియతి ననుసరించి భోజనాధులను వర్జించిన అతనికి క్షుద్బాద తప్పదు. అయినా కొంత కాలము జీవించును. కాని ఉశ్వాస, నిస్వాస రూపమగు పురుషాకారము త్యజించిన నతడు మరణించును కదా! నిర్వి కల్ప సమాధి యందు, వాయువును నిరోధించి, ముక్తి నందుట పురుషాకారము వలననే, అందువలన నియమ బద్ధత ననుసరించి పురుషాకారము ననుసరించవలెను. నీటి వలననే తృణ, లత, వృక్షాది రూపములు ప్రకాశించునట్లు, సర్వగామి యగు బ్రహ్మమే నియతి రూపమున ప్రకాశించుచున్నది.
బ్రహ్మతత్వము సర్వకాల సర్వావస్ధల యందును శక్తివంతమై వెలయుచున్నది. ఈ బ్రహ్మమే ఆత్మ. సాత్విక ఉపాధులందు శాంతమును, తామసిక ఉపాధులందు జడశక్తిని, రాజస ఉపాధు లందు రాగద్వేషములను, ప్రకటించును. ప్రళయ, సుషిప్తి కాలమున నేమియు ప్రకటించబడదు.
ఈ బ్రహ్మం ఎచ్చట ఏ రూపమున నుండునో అచ్చట ఆ లక్షణములు ప్రకటించును. బుద్ధి మంతులు లౌకిక వ్యవహారము లందు నానాత్వము కల్పించినప్పటికి, ఆత్మ యందు ఎట్టి భేదము లేదు. ఏది బుద్ధికి తోచునో, అది అట్లే గోచరించును. కాన పరమార్ధ దృష్టికి అంతా ఒకటే. చిచ్చక్తియె వివిధములుగ ప్రకాశించుచున్నది. బ్రహ్మం ఒక్కటియె సత్యం.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 YOGA-VASISHTA - 35 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj
🌴 UTPATTI PRAKARANA - 5 🌴
🌻 1. THE STORY OF AKASAJA, THE SON OF AKASA 🌻
🌷 The time for the minds destruction: 🌷
Like a dream gene rating another dream in it, the mind having no visible form will generate non-existent visibles. Not resting on any object firmly, it is characterised by an excessive fluctuating power. It will fluctuate and be confused; will flit away (from an object) and then return to it; will rejoice jubilant in vain and be intoxicated with Ahankara (or egoism). But at the period of Maha Pralaya which alters the form of everything, Akasa, etc. will be absorbed in their highest essence and there will remain the solitary all-quiescence (of Jnana).
This is the primeval Brahman, the one Reality which is the Sun of never- setting Self-Jyotis (effulgence), limitless and not in the least painless, which is the all and the evolutor of all, and is in all places and times and which is all-pervading. Though above the reach of all words, it is yet dubbed with different illusory appellations by the wise.
The most intelligent Sankhyas term It Atman; the Vedantins of pure Jnana call It Brahman; the Vijnanis (24) say It is Vijnana; the atheists give It the pseudonym of Void; and so on. (But this much may be said of It, that) It is the light of Sun s light, illumines all and shines as the (abstract) Light only.
From this Principle which is firmly tacked to the world and the body and yet is not and which (seems to) talk, examine, hear, see, eat and think, a Jnana-light arises like light from the sun. Now this (light of) consciousness pervading the Akasa has the Manas full of Vasanas as its root, the organs as the flowers, the mundane eggs as the fruits and Maya as the ground on which to take root. With these, It enacts its affairs in this Puriashtaka (25) body, like a gem in a casket.
Note : 24. Those who cognize it directly.
25. Puriashtaka body is the body composed of eight principles as the organs of sense, etc.
🌷 Atman’s Nature: 🌷
*Being the immaculate Jnana, It is the all-pervading Akasa itself. Whatever objects It contemplates upon, those objects come into existence (at once). In that Jnana, all the three worlds will arise and be destroyed, like water in a mirage. Having evolved all objects, It will yet be in its true state unaffected, as if disconnected with them. The origin and absorption of the universe do not take place from and into Nirvikalpa (26) Atman direct. If one should hold communion with that Supreme Principle, devoid of mental fancies and modifications, then the great bondage of the mind will cease, all doubts will vanish, and all Karmas will perish.
Note 26 : Nirvikalpa Atman - Atman free from Vikalpas, etc.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
Comments
Post a Comment