శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 34 / YOGA VASISHTA - 34


🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 34  / YOGA VASISHTA - 34 🌹

✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు

📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ 


🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴

🌻. భావనా జగత్తు - 2 🌻

  

ఈ స్వప్నము పూర్వానుభూతము మిధ్యయె.వృక్షము, ఆకులు, పూలు, పండ్లలో నిండివున్నప్పటికి వృక్షములోని భాగములే.


అట్లే నా నా విధాకారములు ఈ సృష్టిలో స్పురించుచున్నను బ్రహ్మమొక్కటియె. ఈ బ్రహ్మమును ఒకసారి గ్రహించిన మరల మరువజాలము. ఆకాశము శూన్యమే అయినను అందు ముత్యములు, భ్రాంతి వలన గోచరించునట్లు, బ్రహ్మమున ఈ జగత్తు గోచరించుచున్నది.


నీటి యందు తరంగములు లేచుచు లీన మగుచున్నవి. అవి నీటి యందు వేరు కావు. అట్లే బ్రహ్మమున సృష్టితరంగములు లేచుచు లీనమగుచున్నవి. అవి బ్రహ్మము నుండి భిన్నము కావు. ప్రకృతి నుండి వాయువు యుత్పత్తి అగుచున్నది. అది బ్రహ్మము కన్న వేరుకాదు. వాయువు నుండి తేజము; తేజము నుండి జలము వేరగుచున్నది. అలానే జలము నుండి పదార్ధము వేరగుచున్నది. ఇట్లు ఆకాశము, వాయువు, అగ్ని, నీరు, భూమి, అను పంచభూతములు ఏర్పడుచున్నవి. ఇవన్నియు బ్రహ్మమునకు వేరు కాదు. అలానే ఆకాశము శబ్దముతో కూడియున్నది. వాయువు స్పర్శ జ్ఞానము కల్గియుండగా; అగ్నిరూపము; జలము రుచి; భూమి వాసన లక్షణములు కల్గియున్నవి.


తేజము ప్రకాశము అను బుద్దితో చూచిన అది సత్యము. అలానే బ్రహ్మము, జగత్తు ఒకటే అనుకొనిన అది సత్యమే అగును. గింజ నుండి మొక్క ఎట్లు ఏర్పడుచున్నదో, చివరికి ఆ మొక్క నుండే గింజ రూపొందుచున్నది. అలాగే బ్రహ్మము నుండి ప్రకృతి. ఆ ప్రకృతియె అంతర్గతముగ భ్రమై యున్నది. పాల యందు తీపి, మిరియము నందు కారము, గాలి నందు చలనము కలిసియున్నట్లు, బ్రహ్మము ప్రకృతి యందు ఇమిడి యున్నది. ఎట్టి కారణము లేకుండ గనే బ్రహ్మము జగ దూపమున ప్రకాశించుచున్నది. ఈ ప్రకాశము బ్రహ్మము నుండి వేరుకాదు.


వాసనలు చిత్తము. జీవులు, మనస్సు నుండి యుత్పన్న మగుచున్నవి. జ్ఞాన యోగము, ధృడ అభ్యాసము, పురుషప్రయవ్నము వలన మనస్సు నాశనమయిన, బ్రహ్మము వ్యక్తమగును. సర్వాత్మకము, శాంతము, అజము, చిన్మయమునగు బ్రహ్మము నిత్య ప్రకాశమై, జనన మరణ రహితమైయున్నది. ఈ సృష్టి పరంపర యంతయు పరమాణువులతో కూడుకొని యున్నది. పరము నందు స్వప్నములుండవు. కావున అవన్నియు మిధ్యయె. నీటి యందు అలలు వెలువడును. అవి అణగి యుండును. అలానే జీవుని యందు జగత్‌, స్వప్న సుషిప్తి వ్యవస్థలు వెలయుచుండెను.

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 YOGA-VASISHTA - 34 🌹

✍️ Narayan Swami Aiyer

📚 🌻 Prasad Bharadwaj


🌴 UTPATTI PRAKARANA - 4 🌴


🌻 1.  THE STORY  OF AKASAJA, THE  SON  OF AKASA 🌻


‟Thereupon  the immaculate  Vasistha  said  thus  „We  have  known thus  the  words  which  passed  between  the  havocproducing  Kala  and  Yama.  (We  shall  describe  still further  what  took  place  between  them.)  When,  at the  end  of  a  Manu,  the  never-idle  Kala  who  had swallowed  up  all  the  universes  rose  up,  he  tried  to overpower  even  Brahma  (as  stated  before).  Then the  lofty  Yama  delivered  himself  of  the  following words  to  the  griefless  Kala  „Will  that  thought  of yours  fructify,  which  aims  at  destroying  the incomparable  Brahma  that  is  of  the  nature  of  the stainless and  matchless  Brahmakasa,  (or Jnanakasa)  alone?  


The  indestructible  Brahma shines  like  the  above  mentioned  Sankalpa-Purusha of  the  form  of  pure  Akasa  alone  without  being composed  of  the  elemental  forms.  It  is  the  selfexistent  Para  Brahm  only  which  is  Chidakasa  itself, alone  and  without  beginning,  middle  or  end,  that manifests  itself  as  true,  like  one  having  a  body  of dimensions  or  an  eternal  Purusha;  but  it  really  has no  form  (and  is  unreal)  like  the  son  of  a  barren woman.‟  So said  Yama to  Mrityu  (or Kala).


At  these  words  of  Vasistha,  Rama  lifted  up  his  eyes and  questioned  him  thus  „While  all  souls  possess two  kinds  of  bodies,  viz.,  the  lasting Adhivahika (23) and  the  temporary  Adhibhautika how  comes  it  that  Brahma  possess  the  former subtle  body  alone?


‟To  which,  Vasistha  said  thus „As  all  the  Jivas  have  two  causes,  vie.,  Brahman and  the  universe  due  to  Brahmic  light,  they  have two  kinds  of  bodies;  but  as  Brahma  who  is  not separate  from  Brahman  has  no  other  cause  than Brahman,  he  has  the  one  Adhivahika  body  alone. Then  as  this  universe  is  nothing  but  a  mode  of  the mind  self-evolved  from  Brahman,  the  cause  of  the universe,  hence  this  all-pervading  world  is  but consciousness  itself.‟  So  said  the  Muni  lovingly, when  Rama  asked  to  be  enlightened  as  to  why  this illusory universe is  but  a  mode of  the  mind.   


Note 23 : Adhivahika  is  the  subtle  body  with  which  the  soul  lives  while separated  from  Adhibhautika,  the  physical body.   


The  mind  creating  the  universe:  Vasistha  continued thus  „The  individualised  mind  which  is  Avidyafull,  form  less  and  all-pervading  though  existing  in name,  has  no  form,  either  externally  or  internally, like  the  Akasa  permeating  everywhere.  The  mere manifestation  in  all  objects  of  reality  (or  non-reality therein)  is  the  mind.  


Wherever  there  is  the Sankalpa,  there  does  the  mind  exist.  The  form  of the  mind  is  Sankalpa  alone.  Both  of  them  are identical.  The  multitudinous  denominations  of unreality,  delusion,  impurity,  bondage,  Avidya, Maya,  Tamas  and  others  are  the  fit  synonyms  of Sankalpa.  


With  the  annihilation  of  this  Sankalpa, all  conception  of  the  differences  between  the  seer and  the  seen  will  vanish  and  then  the  Reality  of Brahman  will  begin  to  shine  unintercepted.  Then this shadow  of all  the  universe  moveable and  fixed, will  be  found  absorbed  in  It  in  a  non-dual  state, though,  in  another  sense,  they  cannot  be  said  to commingle  with  it.  Then  Consciousness  alone  will shine  without  the  reflections  of  a  glass.  


If  all  the heterogeneous  differences  of  objects  arising through  the  conception  of  the  mythical  „I‟  and „You‟  are  controlled  and  even  a  scintilla  of  the visibles be completely  destroyed  beyond resurrection,  then  such  a  destruction  is  itself  the certitude  of  Kaivalya  (or  Salvation).

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹