శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 55 / YOGA-VASISHTA - 55

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 55  / YOGA-VASISHTA - 55 🌹
✍️. రచన : సద్గురు పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴

🌻. మనస్సు - దృడ సంకల్పము  🌻

పరమాత్మచే మొదట కల్పింపబడిన మనస్సు, కర్మ లేక యుండదు. మొదట సూక్ష్మ రూపమున, మనస్సు కర్మలు కలసి, సంస్కారములుగ రూపొంది, తదుపరి స్ధూల కర్మలు ఆచరించబడును, ఎవరు ఎచట ఏ రూపమున నున్నట్లు కల్పన చేయునో అట్టి రూపమును పొందును. 

కర్మయే బీజము. మనోగతియే శరీరము మనస్సు, అహంకారము, చిత్తము, కర్మము, సంస్కృతి, వాసన, విద్య ప్రయత్నము, స్మృతి, ఇంద్రియములు, ప్రకృతి, మాయ, క్రియలు అనుపదునైదును పరబ్రహ్మము యొక్క, బాహ్య విషయక, చిత్‌ శక్తి నామాంతరములే. మిధ్యయగు దేహ మాత్మాభి మానము కల్గి, స్వయముగ కల్పన ఎపుడొనర్చునో అపుడది అహంకారమై, బంధహేతువగును. 

మనోరూపము పొందిన చైతన్యము; వినుచు, స్పృజించుచు చూచుచు, ఆస్వాదించుచూ, సంకల్పించు చున్నట్లు, భోగాను భవ కార్యములు ద్వారా జీవత్వమును పొంది, ఇంద్రుడను పేర పరమేశ్వరుని తృప్తి పర్చునవియె, ఇంద్రియములు. సత్యమును మిధ్యగను, మిధ్యను సత్యముగను దోపింపజేయు చైతన్యమే మాయ. 

దర్శన, శ్రవణ స్పర్శ, రస, ఘ్రాణాది కర్మలు ఒకే రూప మొందునది క్రియ. జీవుడు మనస్సు, బుద్ధి, చిత్తమను దేహ సంబంధములు కల్గిన చిద్వస్తువు. ఈ మనస్సు జఢము కాదు, చేతనము కాదు. దీనిని అహంకారమనియు, బుద్దియనియు, జీవుడనియు నందురు. మనస్సొకని మతము ననుసరించి జడమును, మరియొక మతము ననుసరించి, జీవునకు భిన్నమును అగుచున్నది. 

మనస్సు ఏకరూప మెపుడగునో, అనగా భ్రాంతులను త్యజించి, బ్రహ్మాకారమగునో, అపుడే జగత్తు కూడ నశించును. జీవునకు చిత్తము లయించిన, జగత్తున్ను నశించును. కాల మొక్కటేయైనను, ఋతుభేదముచే, వివిధ రూపములు ధరించినట్లు మనస్సు వివిధ కర్మలచే వివిధ నామములు ధరించుచున్నది. 

బ్రహ్మరూపమే అయిన ఈ మనస్సు, జగదాకృతిని బడసె, ఒక చోట మనుష్య రూపము వేరొక చోట, దేవతా రూపమును పొందుచున్నది. అలానే దైత్యరూపమును, యక్ష రూపము, గంధర్వ, కిన్నెర రూపములను పొందుచున్నది. 

ఆత్మ సర్వ వస్తువుల కతీతము, సర్వవ్యాపియునై, దాని కృప వలననే మనస్సు లోకమున పలువిధముల విజృభించుచున్నది. ఆత్మ విచారముచే, మనస్సు లయించును. తదుపరి మోక్ష ప్రాప్తి కల్గును.

సశేషం..
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹 YOGA-VASISHTA - 55 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 25 🌴

🌻 3.  THE STORY  OF KARKATI  🌻

At  these  words  of  the  king,  the  lady  came  to understand  that  they  were  persons  of  unlimited Jnana,  knowledge,  power  and  quiescence  of  mind. Then  in  extreme  marvel  at  their  noble  words  and stainless  truth,  she  muttered  to  herself  thus  „A stainless  mind  can  be  judged  through  speech,  face and  eyes.  

Through  those  expressions,  can  their opinion  also  be  well  gauged.  Those,  whose  doubts (about  the  higher  spiritual  path)  have  not  been cleared  along  with  the  love  of  wealth,  should  be classed  under  the  inferior  class  of  the  ignorant.‟ Then  addressing  these  two  grandees,  she  queried them  as  to  who they were.   

The  minister  replied  thus  to  the  questions  put  by Karkati  „(Pointing  to  the  personage  near  him),  he  is the  King  of  hunters  and  I  am  his  Minister.  Nightly do  we  patrol  everywhere  to  punish  the  vicious  and protect  the  virtuous.  On  that  mission  it  is,  we  have wended  our  way thither.‟   

Whereupon  Karkati  said  thus  „With  the  counsels  of a  wicked  minister,  a  good  king  too  is  turned  into bad  ways;  even  a  bad  king  becomes  virtuous,  if counselled  by  an  honest  and  virtuous  statesman. Conversely,  a  wise  King  generates  a  good  minister. 

Therefore  when  a  king  is counselled  by  a  statesman of  great  discrimination,  what  blessings  will  he  not achieve?  As  is  the  king,  so  will  be  his  subjects. Those  only  are  qualified  to  be  kings  or  ministers who  have  developed  nobleness  of  disposition, equal  vision  over  all  and  a  profound  study  of  Jnana works.  Otherwise  they  are  not  worthy  of discharging  such  duties.  

Therefore,  if  you  are  not well  versed  in  these  Jnana  books,  you  will  have  to replenish  my  stomach  and  thus  forfeit  all  chances of  enjoying  your  youth.  I  will  now  enmesh  you both,  who  are  like  two  lions,  in  the  cage  of  my questions.  Now  try  to  unlock  their  portals  with  the keys  of  your  discrimination.  Else,  you  will  not  be able  to  outlive  that  period.‟  On  the  King  asking  her to  state  the  questions,  the  lady  rained  her  queries on  them  both like  ambrosia.   

Muni  Vasistha  continued  Oh  Rama!  Listen attentively  to  the  questions  proposed  by  the Rakshasa  lady.  They are the  following:   

(1)  What  is  that  atom  which  is  the  cause  of  the origin,  preservation  and  destruction  of  the  myriads of  heterogeneous  universes  springing  up  like  so many bubbles  on the  surface  of the  ocean?   

(2) What  is that  which is Akasa  and  yet  is not?   

(3)  What  is  that  which,  though  it  is  unlimited,  has yet  a  limit? 

(4)  What  is  that  which  though  moving,  yet  moves not?   

(5) What  is that  which,  though  it  is, yet  is not?  

(6)  What  is  that,  which  manifests  to  itself  as  Chit (con  sciousness)  and  is yet  a stone  (or inert)?   

(7)  What  is  that  which  portrays  pictures  in  the Akasa?   

(8)  What  is  that  atom  in  which  are  latent  all  the microcosms,  like  a  tree  in  a  seed?   

(9)  Whence  do  all  things  originate,  like  volatility  in water,  being  non-different  from  that  cause  like  the tidal foams  in  the  ocean?   

(10)  And  in  what  will  these  two  (volatility  and water)  become  merged  as  one?   

„If  you  are  able  to  solve  these  riddles  through  your intelligence,  then  you  can  aspire  to  a  seat  on  my head,  like  fragrant  blossoms  gracing  my  locks. Otherwise,  if  you  muddle  yourself  over  these questions  through  your  obtuse  head,  you  will  but serve  as  a  fuel  for  the  gastric  fire  blazing  in  my stomach.‟   

Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹