శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 54 / YOGA-VASISHTA - 54

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 54  / YOGA-VASISHTA - 54 🌹
✍️ రచన : పేర్నేటి గంగాధరరావు
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. ఉత్పత్తి ప్రకరణము  🌴
🌻. సాత్విక, తామస, రాజస గుణ భేదములు   🌻

వసిష్టుడు రామునితో సాత్విక, రాజస, తామస గుణములు గల యుత్తమ, మధ్యమ, అధమ జీవుల యుత్పత్తిని గూర్చి తెలుపుచున్నాడు. పూర్వ కర్మ మందలి అంతిమ జన్మమందు జీవుడు శమ దమాది యుక్తుడైనను, బలవత్తరమైన విఘ్నముల వలన, జ్ఞాన ప్రాప్తి బడయకయున్న, ఈ జన్మలో జ్ఞాన ప్రాప్తికి యోగ్యులై, ఈ జన్మములోనే ముక్తి పొందుదురు. 

వీరు ఉత్తమ జీవులు. తీవ్ర వైరాగ్యము లేని వారై పుణ్య లోక ప్రాప్తికి యుపాసనాదులు జేయుచు, శుభ కర్మలను జేయువారు. పది లేక పదిహేను జన్మలలో ముక్తిని పొందుదురు. వీరు మధ్యమ జీవులు. ప్రాపంచిక వాసనలు కల్గి, మలినాంత:కరణులై, సుఖదు:ఖములు, ధర్మాధర్మములను ఆచరించుచు, వేల కొలది జన్మలు ఎత్తువారు, అధములు. 

వీరు క్రమముగా మార్చు చెందుచు సాత్విక, రాజస లక్షణములు కలవారు; రాజస, తామస లక్షణములు గలవారు, కేవలం తామసులైనవారు, వారి వారి కర్మానుసారము జన్మల నెత్తుదురు. చలించు సముద్ర జలమందు, తరంగము లుత్పన్నమగునట్లు, బ్రహ్మము నుండి జీవరాసులన్నియు, యుత్పన్న మగుచున్నవి. అలానే వృక్షము నుండి వివిధ శాఖలు యుత్నన్నమగునట్లు, సువర్ణము నుండి ఆభరణములు, సెలయేటి నుండి, నీటితుంపరలు, ఉత్పన్నమగునట్లు, బ్రహ్మము నుండి, జీవులుత్పన్న మగుచున్నవి.

ఇవ్విధముగ, ఉపాధి ననుసరించి, వివిధ జీవులు, బ్రహ్మము నుండి యుత్పన్నమగుచు, లయమగుచు, స్వర్గ నరకాదులు పొందుచు పరిభ్రమించు చున్నవి. కాని ఇదంతయు మిధ్యయె యగును. యదార్ధముగ యుత్పన్నముగాకున్నను. దైత్య, నాగ, మనుష్య దేవతలు వాసనా నిర్మితములగు, పాంచ భౌతిక విధులతో కూడి మరల మరల జన్మించుట జరుగుచున్నది.

కర్మ నిష్ఫలమైన, నరకాదుల భయము లేకపోవుటచే, మత్య న్యాయము అనగా బలమైన చేప బలహీనమైన వాటిని మ్రింగుట ద్వారా సర్వనాశనమగును. అందువలన కర్మ ఫలవంతమగునా లేదా అను విషయమును గూర్చి తెలుసుకొనుము అని ఇట్లు చెప్పెను. ప్రధమ సృష్టియందు పరబ్రహ్మము నుండి, మనోరూప మావిర్భవించి, తదనుగుణమయిన, వ్యష్టి సమిష్టి జీవుల కర్మలు ప్రకటితమయ్యెను. 

మరియు జీవులు, పూర్వ కల్ప వాసనానుసారము, దేహ మందహంభావము కల్గి యుండిరి. పుష్పము, గంధములు వేరు కానట్లు; మనస్సు కర్మలు వేరు కావు. వాటి యందు భేదము లేదు. కర్మఫలము, పర్వతముపైన, ఆకాశము, సముద్రము, స్వర్గముపైనను తప్పదు. పురుష ప్రయత్నమొనర్చు కర్మ నిష్ఫలముకాదు. కాన కర్మ నశింపకుండుట నశించుట శాస్త్ర ప్రమాణము. నలుపు దనము లేనిచో, కాటుక లేనట్లు, కర్మ నశించిన, మనస్సు శాంతించును.

 కర్మ నాశమే, మనోనాశము. మనస్సు నశించుటచే, కర్మ క్షయమగును. ముక్తులకే మనోనాశము కల్గును. అగ్ని వేడి కలిసియున్నట్లు, చిత్త కర్మలు విడదీయ రానివి.మనస్సు భావనా మాత్రము, చలస్వభావి. మొదట మనస్సుచే, నిషిద్ధ కార్యము లాచరించబడి, సంస్కారములుగ రూపొందుచున్నవి.

సశేషం..
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹 YOGA-VASISHTA - 54 🌹
✍️ Narayan Swami Aiyer
📚 🌻 Prasad Bharadwaj

🌴 UTPATTI PRAKARANA - 24 🌴

🌻 3.  THE STORY  OF KARKATI  🌻

As  soon  as  Karkati  saw  these  two  passing  in  the forest,  she  reckoned  upon  a  good  repast  in  them. At  first,  she  thought  that  they  were  ignorant persons  without  true  Jnana  and  as  such  were productive  of  pains  both  in  this  and  the  higher worlds  as  also  everywhere.  On  further  reflection, she  soliloquised  to  herself  thus  „According  to  the direction  of  Brahma,  those  who  are  not  content with  any  things  that  come  in  their  way  are  of  weak minds  only.  

On  the  other  hand,  will  anyone  be  so foolish  as  to  injure  those  who  are  of  illuminated mind  and  good  qualities?  Besides,  will  such virtuous  persons  suffer  thereby?  Such  Illumined persons  have  undying  fame,  long  life,  and impartial  bliss,  worthy  of  being  venerated  by  all. As  they  are  more  endearing  to  one  another  in  their ranks  than  even  their  own  lives,  they  will,  even  at their own  risk,  protect  another  amongst themselves.  They  have  even  the  power  to  make their  devotees  get  into  the  good  graces  of  Yama and  thus  overcome  him.  

While  even  a  Rakshasa lady  like  myself  goes  the  length  of worshipping  the wise,  who  else  will  not  do  the  same,  like  a  fond dog?  Like  the  full  moon  which  protects  this  earth (and  makes  it  appear  gay),  the  wise  will  gladden the  hearts  of  those  visiting  them.  Persons  not associating  with  such  wise  men  will  de  base themselves  and  be but  as  men  dead;  otherwise  they will  attain  the  good  effects  of  Moksha  and  others.‟ Thus  therefore  she  came  to  the  conclusion  of testing  them  as  to  whether  they  were  Jnanis  or  not.   

With  this  purpose,  she  roared  aloud  (unperceived) in  the  Akasa  outvying  the  thunder,  with  the following  words  „Oh  ye  who  resemble  the  sun  and the  moon  in  the  ineffable  forest  of  Akasa, showering  rain  like  clouds,  Oh  ye  who  are  like  the countless  hosts  of  vermin  writhing  and  perishing underneath  the  dark  and  terrible  stone  of  Maya, have  ye come here  simply for  the  purpose of  falling a  prey  to  me  this  very  instant?  

Ye  seem  to  me  to  be the  wise  ones,  and  yet  it  strikes  me  ye  belong  to  the other  class  also.  To  which  class  then  do  ye  belong?‟ At  which  the  king  thus  addressed  her  „Oh Rakshasa  lady,  ever  prone  to  injure  all  creatures, hear  me.  But  where  are  you  now?  We listened  to all the  sounds  you  uttered  like  the  buzzing  of  a  young bee.‟  

Thereupon  the  lady  exclaimed  „well  done‟ and  laughed  aloud,  standing  before  them.  The king,  observing  her  large  form  through  the  intense lustre  of  her  large  teeth,  was  not  in  the  least appalled  at  the  sight  and  said  to  her  thus  „Do  not open  wide  agape  your  capacious  mouth  like  the Mainaka  (mountain)  and  afflict  yourself  thereby. 

Whatever  may be said  by  persons,  who  do  not  long after  the  fruits  of  actions,  that  such  fruits  are baneful  and  do  not  really  exist,  the  light-minded are  ever  engaged  in  such  light  ones  only;  but  the wise  of  great  quiescence  are  bent  upon  the transcendent  spiritual  actions  through  their  subtle intelligence.  

Our  valour  is  such  as  to  blow  away, like  mosquitoes,  persons  of  vicious  proclivities  like yourself.  Therefore  abandon  all  your  impetuous foolhardiness.  Please  apprise  us  of  your  real intentions.  We  are  able  to  confer,  even  in  dream, any  objects  begged  of  us  through  intense  desire  by any  person approaching  us  then.‟   

Continues..
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

Comments

Popular posts from this blog

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 257 / YOGA-VASISHTA - 257

శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 43 / YOGA-VASISHTA - 43

🌹. శ్రీ యోగ వాసిష్ఠ సారము - 8 / Yoga Vasishta - 8 🌹